En urspårad hobby som växer 30-50 % per år

Om hobbyprojektet som i år kommer omsätta 30 miljoner kr. Erik Freiholtz berättar om sitt e-handelsföretag m.nu, hur källarföretaget växte och växte. Nått som han själv beskriver som en urspårad hobby. Samtidigt jobbade Erik heltid som sjuksköterska. Vad är orsaken till framgången? Hur kan ett litet företag i Linköping ha sån tillväxt och så nöjda kunder?

Erik Freiholtz startade ett hobbyprojet som snart är 20 år gammalt, att mäta temperaturer och sajten temperatur.nu.

Erik är 38 år med två barn och bor i villa i Linköping. Från början var han sjuksköterska. Ett brinnande intresse för teknik gjorde att han utvecklade siten temperatur.nu. Men numera är det inte tekniken som driver honom. Det är entreprenörskapet och vidareutveckla företaget som driver honom, som är en avknoppning av temperatur.nu.

I lokalen är det kartonger och prylar överallt. Sex personer sitter och jobbar rätt intensivt med att packa och fixa med grejer. Det är en e-handel, M.nu, som säljer smarta hemprylar på nätet. Det ligger helt i tiden, konstaterar Erik.

Fördubblad omsättning

Omsättningen har fördubblats sedan motsvarande period förra året. Anledningen till att det går så bra är att vi säljer saker med hjärtat, säger Erik. De engagerar sig i kunderna och produkterna, och försöker ge kunderna bättre support än andra. Det gör att kunderna gärna handlar av oss, säger Erik.

Egentligen är Erik inte speciellt intresserad av att just mäta temperaturer. Han är intresserad av den bakomliggande tekniken. Det började med att Erik satte upp en temperaturlogger live på sin hemsida i början av 2000-talet, långt innan internet of things. Det lades succesivt till fler temperaturer från andra platser. Siten växte långsamt och 2005 hörde en person av sig och ville sponsra siten, som då inte hade någon reklam. Erik fick 500 kr som han köpte in termometrar för, som han lödde ihop själv, och började sälja dessa.

Sålde 500 temperaturloggers första året

Försäljningen av temperaturmätare gick mycket bättre än Erik kunder drömma om. Bara med den enkla rad på hemsidan, “Vill du köpa en termometer så maila mig”, sålde Erik 500 st första året. 2009 blev han tvungen att anställa en person för att sköta verksamheten. Han hann inte med själv eftersom han jobbade på Sjukhuset samtidigt. Efterhand tog han in lite smarta hemprylar som såldes på hemsidan.

Att anställa den första personen var inget stort steg för Erik. Det var nödvändigt på grund av alla beställningar. Han hade verksamheten i sin källare så kostnaderna var låga. Arbetsförmedlingen var på besök och konstaterade att det såg bra ut.

Raspberry Pi förändrade mycket

När enkortsdatorn Raspberry Pie kom 2012 ökade omsättningen från 1 till 3 miljoner kr. Senare frågade en kund om de inte skulle satsa på styrenheten Z-wave för smarta hem. Erik kände sig inte helt säker på att detta. Han hade inte riktigt tid att sätta sig in i tekniken, och han vill alltid kunna det han säljer. Men Erik bestämde sig för att ta in korten. Då tyckte leverantören att han borde ta in ännu fler produkter. Och det gjorde de med följd att omsättningen ökade från 3 till 9 miljoner kr 2013. De hade hittat en nisch med ett stort behov och ingen speciell konkurrens.

Erik satte redan 2007 upp en open source lösning för sin e-handel som de körde med fram till hösten 2016. Det är en site som Erik utvecklade själv och lade till funktionalitet succesivt.

Kunderna var trendspanarna

Eftersom de varit så tidiga med ny teknik har det inte funnits några grossister, de köper direkt av tillverkarna. De sitter idag med flera distributionsavtal när marknaden ökar snabbt. I början var det många kunder som tipsade om prylar och leverantörer, som Erik tog hem och testade. Kunderna var Eriks spanare och gav feedback på vad som var hett. Han tog hem ett mindre parti och provsålde dem. Gick det bra kunde han köpa in fler.

Att förhandla priser med leverantörer är vikigt, speciellt i en expansionsfas. De behöver ha tillräckliga marginaler för att behålla den ekonomiska marginalen, säger Erik. 2013 var det en anställd och Erik som fortfarande jobbade på Sjukhuset, vilket han gjorde fram till hösten 2016. De sista 2 åren blev det dock halvtid på Sjukhuset.

Idag är de 6 heltidsanställda och trots att e-handelsverksamheten omsatte flera miljoner fortsatte Erik att jobba på sjukhuset. Anledningen var att det jobbet var så kul, säger Erik.

Samma företag idag som 2009, fast tio gånger större

Efter 2012 har tillväxten varit lite mer normal, inte en tredubbling per år. Bemanningen har skett succesivt. De har stärkt relationen med sina leverantörer och sina företagskunder. I grunden drivs företaget på samma sätt idag som det gjorde 2009. m.nu är ett hobbyprojekt som spårat ur, säger Erik. Han startade företaget för att ha roligt, och de har roligt än idag. Han driver företaget med målsättningen han själv skulle vara en nöjd kund i varje givet tillfälle. Omsättningen i företaget har ökat men sättet att behandla kunder är precis samma som det var från början.

Har det funnits tuffa perioder?

Inga allvarligare kriser, säger Erik. Det har däremot varit stunder som varit slitiga. Det har även funnits inköp som varit lite stora, men det har löst sig smidigt ändå. Anledningen är att Erik aldrig tagit några stora risker och låtit saker ta sin tid, inte stressat på. Han har lyssnat mycket på vad kunderna tycker. De skaffar sig kunskap om produkterna de förmedlar. Genom att testa produkter själva har de en avsevärt större kunskap om produkterna är de större konkurrenterna. De kan då ge en bättre support än konkurrenterna.

Hur viktigt är produktens pris?

Det är inte alltid viktigast. Rekommendationer är ofta en viktig faktor som gör att priset inte blir avgörande. Alla produkter säljs med ett s.k. informerat köp. Kunden skall få så mycket beslutsunderlag inför sitt köp att de inte skall behöva ångra sig.

Under en vanlig dag försöker Erik hålla sig borta från den operativa verksamheten för att jobba med utveckling. Trots det håller han koll på läget och rycker in med att t.ex. packa varor om det skulle behövas. Han prioriterar leverantörskontakter och att hålla koll på nya produkter och trender.

Hur håller du koll på nya trender?

Att gå på mässor är en viktig del. Leverantörerna skickar information om nya produkter, säger Erik.

Hur ser företaget ut om två år?

De är nog kvar i samma lokaler om två år, för då går hyresavtalet ut. De är helt säkert fler personer. De kommer göra ungefär samma sak som de gör idag fast i lite större skala. Tillväxten är troligen 30-50 % per år.

Eriks största drivkraft är att ha roligt. De har inte jobbat med marknadsföring, kunderna har skött det. Kunderna måste vara nöjda. Han har inte skrivit någon affärsplan och den första affärsplanen gjordes bara för en månads sedan. Istället har Erik haft en känsla för ekonomin och sett till att verksamheten varit på plussidan. Eriks råd till andra är att vara försiktig och inte ta för stora risker, och vara ekonomiskt. Dra inte på dig för stora kostnader i början.

När övergår en hobby till ett företag?

Erik har blivit mycket bättre på att se sitt företag som ett jobb och inte en hobby. Han svarar inte på mail hemma eller tar med jobbdatorn hem.

Att vara företagare är inte på liv och död, som när man jobbade inom ambulanssjukvården. Du måste inte alltid stressa eller ta saker på så stort allvar, mernar Erik.

De sista åren på på Region Östergötland hade Erik hand om avtalen för ambulanser. Det fanns mycket i det som han kunde ta med sig till sitt företag och vice versa.

www.m.nu
www.temperatur.nu

Kolla in deras youtubekanal med många roliga teknikfilmer.

Temperaturen i Malmslätt är just nu:

Erhållet från temperatur.nu