Per Holknekt – det blir bra till slut, rädslor är vår fiende

Diversearbetaren Per Holknekt har skapat 31 varumärken under sin karriär. Det handlar om drömmar, självförverkligande, nyfikenhet och tävlingslusta. Han har lärt sig en sak – det blir bra till slut. Rädslor är vår stora fiende. Gå och titta på stadens gator och alla människor, de togs sig också till idag. Han berättar även sin syn på kvinnor i företagandet.

Per Holknekt är diversearbetaren som också designar kläder och startar företag. Just idag är Per föreläsare som gjorde sin 1024:de föreläsning i Linköping. Det kräver närvaro för att man skall få hålla på, säger Per.

Man måste hela tiden uppdatera sitt eget varumärke och dess associationer. Du måste ge allt i varje moment, säger Per som just föreläst i 90 minuter för 150 personer. Men trots att han är helt slut i huvudet sitter han ner och gör en podd! De som anlitar mig har en tro på att det skall ge dem något, därför ger jag allt, 100 %. Det är kanske därför jag får vara föreläsare efter 18 år, säger han.

Per Holknekt tror inte på de som säger att ge gör så gott de kan. Då kan de bättre, och det är ett sätt att komma undan.

Han har skapat 31 varumärken under sin karriär. Det handlar om drömmar, självförverkligande, nyfikenhet och tävlingslusta. Han har lärt sig en sak – det blir bra till slut. Rädslor är vår stora fiende. Gå och titta på stadens gator och alla människor, det togs sig också till idag.

Per Holknekt tillsammans med tjejerna på SkyMeetings i Linköping.

Om Per hade lyssnat till alla goda råd han fått i sitt liv så hade det inte hänt något alls.
Per tar den tekniska utvecklingen baklänges. Han jobbar mycket med kommunikation och produktmixar, kommunicerar det och helst skall det tolkas på det sätt han vill. Många speedar då upp, digitaliserar, förenklar och massbygger kommunikation idag. Det är kommunikation som inte längre känns. Han backar hem hela kommunikationsteologin till att kommunicera saker som känns, och då måste du backa filmen, säger Per Holknekt.

Eftersom det inte är någon annan som gör det så sticker det ut. Per säger att han hellre får ett handskrivet tackkort än ett digitalt från något opersonligt företag.
Det är så mycket teknisk utveckling att vi lägger människan åt sidan. Per anser att teknikens framsteg skall fria människan. Över tid får vi hoppas att tekniska utvecklingen ersätter det vi människor är dåliga på, så att vi kan syssla med det som datorerna inte klarar av som skratta, gråta och kramas.

För alla småföretagare gäller det att försöka skapa mänskliga relationer till sina kunder, och inte bara en teknisk/digital eller visitkortsrelation. Branding och säljstruktur är 90% och själva produkten är 10 % menar Per.

Sälj och marknadsföring går armkrok till varandra. Per själv ser sig mer som en varumärkesförare och marknadsekonomin.
Idéer föds ur problem för Per. Stöter han på ett problem i vardagen så tar han tag i det och försöker lösa det på ett sätt som fler har nytta och glädje av. Vardagliga problem har vi överallt, menar Magnus Johansson.

Per har alltid varit en extrem ensamvarg och tycker inte om människor. Han har egentligen aldrig nätverkat. Men kändisskapet har gjort att han alltid måste tänka på vad han säger och vem han träffar. T.ex. hamnade Paulo Roberto i blåsväder nyligen när han skämtade om två bröst. Om Per Holknekt sitter med en kvinna på en restaurang i ett affärsmöte så lär skvallerpressen se det som en hemlig date.

Per Holknekt fick ett ex av Magnus Johanssons bok Myror kan fånga elefanter.

Per gillar att jobba med kvinnor. De har en större palett av färger i sin presentation. Män har mycket kortare USPár, mer pris och volymfokus. Kvinnor lyssnar och nätverkar bättre. I Per senaste bolag var det 67 personer varav 2 var killar.

Du som vill följa Per Holknekt gör det bäst på Linkedin.

Tack till Charlotte Andersson, Profileagency, som möjliggjorde mötet med Per.

Tack till Sky Hotel Apartments för att ni upplät ett konferensrum till oss! Fantastisk mötesplats i Linköping.

 

Lyssna på hela avsnittet här (13 min):