ūü¶čNiklas Lindberg Linto Hookūü¶č ber√§ttar om hur han fick 30 000 kontakter p√• LinkedIn

Niklas Lindberg är en småländsk verktygsmakare som var en av de första i Sverige att nå 30 000 kontakter på LinkedIn. Han berättar här hela historien hur det blev så, om sin verksamhet och sina knep för att lyckas stå ut från mängden. Vi pratar om betydelsen av varumärket och hur man blir en boostexpert i sociala medier.

Niklas Lindberg äger och driver företaget Linto utanför Vaggeryd. Han är företagare sedan många år inom tillverkningsbranschen. Linto tillverkar produktionsverktyg, verktyg för formar och plåtdetaljer. En metallfjäril är deras marknadsföringssymbol. Varje höst har de ställt ut på Elmia Subcontractor i Jönköping.

Därför LinkedIn

Niklas menar att för några år sedan var Linkedin mest för att exponera sitt CV och för rekryteringsföretag. Många av Niklas kunder är teknikkonsulter och finns på Linkedin. Han försökte samla på sig dessa som kontakter på Linkedin genom att vara aktiv på att skicka kontaktförfrågningar. Det var nog proaktivt, tycker Niklas. Samtidigt började Niklas publicera på Linkedin vad de gör på Linto. Då, för några år sedan, handlade Linkedin mer om HR och då kom Niklas med inlägg som var mera hands on och praktiska. Det var uppskattat bland hans kontakter och inte så vanligt på Linkedin då.

För drygt ett år sedan började Linkedin ta riktig fart så istället för att Niklas sökte kontakt så fick han fler kontaktförfrågningar. Det kom det kändisar till LinkedIn som inte hade så många följare och i och med att Niklas var mycket större på Linkedin då blev han en förebild.

En film som gjordes efter inter intervjun.

Vara lite annorlunda

Målet med Niklas närvaro på Linkedin är att vara lite annorlunda, det måste man vara för att sticka ut, säger Niklas. På mässan i smålandsmontern är de flesta alltför blyga. De skulle kunna vara lite kaxigare, fast ödmjuka.

När man driver ett industriföretag håller de flesta isär sitt privatliv med sitt företagarliv. Men för att lyckas med det som Niklas Lindberg gjort måste personen och företaget flyta ihop mer. Det fungerar bra när man äger företaget själv och inte behöver ta hänsyn till någon annan. Det gäller att ta tillvara möjligheter snabbt på Linkedin. Om det är något som blir lite hajpat kan man fylla på med något. Då går det att boosta upp det. Det är något man lär sig med tiden, säger Niklas.

Kanske först med att nå 30 000 kontakter

Idag har Niklas 30 000 kontakter på Linkedin och han var bland de första som nådde den nivån. Många av dessa kontakter är inte aktiva på Linkedin, de kanske bara loggar in en gång om året. Man märker när det blir sämre konjuktur och uppsägningar, då ökar aktiviteten. Niklas väntar med spänning på vad som kommer att ske på Linkedin den dagen konjunkturen vänder ner. Han förväntar sig då en kopiös ökning av aktiviteten eftersom alla vill marknadsföra sig.

Vilken nytta har Niklas haft av alla sina kontakter på Linkedin?

I princip ringer det en potentiell kund till Linto varje dag. Niklas känner dock att hans nätverk inte står i paritet till hans lilla företag. Han hinner inte svara på alla meddelanden och frågor han får på Linkedin. Frågor som handlar om teknik och hur man tillverkar saker tycker han är roligt att svara på.

Lintos slogan är Prototypes Tooling Automation. Från början tillverkade de verktyg för formar och plåtdetaljer. Numera hjälper de kunder med tillverkningsteknik och ta fram en prototyp med avseende på produktionsekonomi. Att göra en snygg prototyp som är framtagen med en annan teknik är inte svårt. Att göra en prototyp med realistik tillverkningsteknik gör att man inte lurar sig själv.

1989 startade Niklas Lindberg företaget Verktygsteknik, som såldes 1996. Sen jobbande han på Flextronics och reste runt i världen och startade fabriker. Han köpte tillbaka sitt gamla företag av Flextronics 2004 med 15 anställda. Eftersom det är investeringstungt går det mycket pengar till det och ett ständigt likviditetskämpande. Niklas har en innovativ livsstil både inom teknik och detta med LinkedIn.

Han tror att utbrändhet hos många beror på att man delar upp sig själv för mycket mellan jobb och privatliv. Det är när det krockar som det uppstår mycket stress, tror Niklas.

Linkedin och sociala medier är fantastiska marknadsföringskanaler. Niklas är mycket på Facebook och Twitter. Men Twitter har han inte riktigt kommit på med.

En boostexpert

Niklas är en boostexpert. Det är ju gratis så det är ju bara att bygga på så länge det går, säger han. Niklas tror att det kommer kosta att få vänner i framtiden.

Ibland kör Niklas Linkedin Premium, men oftast inte. Han tycker inte att extrafunktionerna med premium är speciellt märkvärdiga. -Men det kommer nog bli större skillnad i framtiden, tror han.

Niklas tycker att fler företagare borde vara mycket aktiva på sociala medier, med tanke på vilken power det är. På Elmia Subcontractor är det mycket utländska kunder och Linkedin är ett globalt nätverk, därför borde fler företag utnyttja Linkedin för att hålla kontakten med andra. Om alla svenskar var mer aktiva på LinkedIn skulle vi ta mer plats, och det skulle gynna vår svenska konkurrenskraft, anser Niklas.

Fortfarande stora möjligheter med Linkedin

Det finns fortfarande stora m√∂jligheter med LinkedIn, de allra flesta har inte tagit steget och blivit aktiva. F√∂r att komma ig√•ng f√•r man inte vara f√∂r blyg. Niklas har en stark tro p√• att varum√§rket har en j√§ttestor betydelse. √Ąven i ett litet f√∂retag skall du jobba h√•rt f√∂r ditt varum√§rke. De f√∂retag som har starka v√§rderingar i grund och botten √§r framtidens vinnare.

Niklas är försiktig med att använda sina anställda i sociala medier. Han restriktiv med att lägga ut bilder på sina anställda. Om man tar med en anställd i sociala medier, se till att komma överens om det innan. Många företag förväntar sig att personalen skall marknadsföra sitt företag, men det skall man inte förvänta sig, säger Niklas.

Det är stora problem på många marknadsavdelningar nu i och med content marketing, som kräver att du är aktiv hela tiden. Förr i tiden gjorde man ett reklamutskick en gång per år, sen fick det vara

Idag när informationen flödar kring alla så behöver man inte vara så rädd för att göra bort sig. Det är ingen fara om det skulle bli fel för folk glömmer snabbt bort, tror Niklas.