Blogg

647 Styrelsearbete i snabbväxande företag

En styrelse kan både hjälpa och hindra ett företags tillväxt. Thomas Ahrens ger sin syn på hur styrelsearbete bör vara,. Styrelsen ska vara som ett depåteam i racing: stödjande och fokuserad på att förbättra och stärka ledningen, utan att ta över kontrollen, menar Thomas. VI pratar om sammansättningen av styrelsen, vem som skall vara styrelseordförande, […]

645 Thomas Ahrens – från diskotek till tillväxtguru

Thomas Ahrens är tillväxtgurun som brinner för snabbväxande företag. Han berättar om sin karriär från att driva diskotek i Lund till att studera vad som gör att vissa företag växer snabbt och andra inte. Thomas har skrivit elva böcker. I detta avsnitt berättar han om sina egna val i karriären, vad som driver honom och […]

643 Internkommunikationsrapporten 2024 – från skuggan till rampljuset

Åsa Scherling har kartlagt internkommunikationen hos 50 företag. Vi pratar om resultaten av denna kartläggning. Den visar att kommunikationsavdelningen själva bör ta initiativet till att skapa mål, att chefer är viktiga för internkommunikation och externa sociala medier betyder allt mer för internkommunikationen. Detta och mycket mer pratar vi om i detta avsnitt. 

642 Möt visionären bakom Hummy – Claes Mårtén

Claes Mårtén är superoptimisten och visionären som skapat Huymmy, en communityplattform som utmanar de stora tech-jättarna. Han berättar om ambitionen bakom Hummy och hur han lyckats få med några av Sveriges mest namnkunniga entreprenörer i sin satsning.   Claes berättar om sin resa från Sundsvall till framgångsrik säljare som drevs av pengar, till insikten att […]

640 Internkommunikation som affärsidé

Åsa Scherling är expert på interkommunikation. Vi pratar om internkommunikation som engagerar och leder till affärsnytta och kulturskapande.  Åsa berättar om sin karriär inom kommunikation, PR och marknadsföring. Idag driver hon företaget Scherling Kommunikation.  ’Vi pratar om att lyckas som egenföretagare, vikten av struktur i vardagen och att förstå kunden. Åsa berättar om hur hon […]

639 Att lansera revolutionerande vätgasteknologi på marknaden – Ellinor Ehrnberg

Ellinor Ehrberg, VD för Smoltek Hydrogen AB, beskriver företagets mål att revolutionera vätgasproduktionen genom en innovativ teknologi. Vi pratar om att arbeta med banbrytande teknologi inom små organisationer jämfört med stora. Ellinor beskriver hur det är att besitta en teknologi som bedöms ligga långt före konkurrenterna, en teknologi som är nödvändig för branschen och som […]

638 Att driva företag inom kommunikation, pr och podd – med Andreas Utterström

Andreas Utterström har varit företagare i 20 år men ser sig trots det inte som företagare. Vi pratar om att vara företagare inom kommunikation, pr och poddande. Vi diskuterar fördelar, nackdelar, utmaningar och framgångsfaktorer. Behöver det alltid vara kul på jobbet, undrar Andreas? Han menar att realismen ibland vinner över passionen som företagare. Anderas berättar […]