Oscar Arrsjö har skrivit boken Klä dig för framgång. Han vill lyfta fram klädernas kraft som kommunikationsverktyg, och inte bara något som man slänger på sig på morgonen. Han vill att vi skall ha en klädstrategi för sig själv. Det kan handla om att identifiera ett nyckelplagg som representerar dig och ditt personliga varumärke.
Oscar Arrsjö vill belysa klädernas kraft som kommunikationsmedel, och inte bara något som man slänger på sig på morgonen. Han vill att vi skall ha en klädstrategi för sig själv. Det kan handla om att identifiera ett nyckelplagg som representerar dig och ditt personliga varumärke. DU kan också vara så extrem som Marc Zuckerberg och Steve Jobs som klär sig i lika dana kläder varje dag.
Oscar Arrsjö är herrstilsexpert på lördagsmornar i TV4. Mycket av din kommunikation handlar inte om det du säger, utan hur du säger det och vad du förmedlar icke-verbalt. Kläderna är då en del i denna kommunikation.
Hur klär man sig för framgång?
Det finns inget enkelt svar på den frågan. Det beror på situation. När Oscar pratar om framgång menar han både privat och i yrkeslivet. Det handlar om att nå sina mål. Oscars bok med denna titel handlar om hur man med kläder kan komma närmare sina mål.
Hur klär sig den genomsnittlige svenska småföretagaren?
Han har ett par mörka jeans, ett par välputsade svarta eller bruna skor, en rutig skjorta och en något för stor mörk kavaj. En sådan klädstil gör att man smälter in, inte sticker ut, menar Oscar. -Ingen kommer att bli nyfiken på att upptäcka mannen bakom de kläderna, säger Oscar.
Är det inte bra att smälta in?
Jo, men ingen växer av att smälta in. Du måste våga sticka ut och tänka till för att nå fram, säger Oscar. För att bygga ditt varumärke med kläder måste du vara äkta och signalera vad du vill signalera och utstråla. Det går inte att fejka ett starkt varumärke. Du måste veta vilken bild du vill signalera till dina medmänniskor. Människor tänker i bilder och de du träffar tänker på bilder av dig och de kläder du har på dig.
Ett exempel
Oscar har hjälp ett företag som tillverkar elskåp. Det är en bransch som inte tänker så mycket på de anställdas kläder, utöver säkerhet och funktionalitet. Att börja jobba med klädvalet här blir extra slagkraftigt, som ett oskördat fält, menar Oscar. Ägaren till elskåpsföretaget tänkte igenom sitt varumärke. Han körde vintage-stilen, skaffade tjänstefordon som var veteranbilar, skalade bort allt på väggarna så att bara teglet var kvar och tog hjälp av Oscar för att hitta rätt kläder till sin personal. Hans elskåpsmontörer hade rådeminjeans med selvage upprullade byxben, rutiga skjortor med gubbkeps till och snygga skinnförkläden.
Den klädstilen väckte en del irritation bland elskåpsmontörerna, som gått runt i blåkläder i 20 år. De undrade var de skulle göra av alla verktyg de hade med sig etc. Men montörerna märkte att rådenimbyxorna blev sköna med tiden och responsen från kunderna blev bra.
Numera är kläderna det första kunderna tänker på. Kläderna har blivit en del av elskåpsföretagets framgång.
Att sticka ut med kläder är ett prisvärt sätt att sticka ut. Det hjälper även till att skapa sammanhållning och värdegrund i företaget med kläder.
Oscars tips till alla män
Tänk till, använd klädernas kraft som kommunikationsverktyg