Mattias Hillestrand är säljkonsult, framgångsrik poddare och författare av två säljböcker. Han berättar om sitt företagande och hur han nästan gick i konkurs.
Mattias råd till andra företagare
- Skaffa kunder – det är det första och viktigaste
- Lägg inte alla ägg i samma korg
- Se till att det alltid finns olika möjligheter att tjäna pengar
- Satsa inte för mycket kapital på en sak
- Ta det lugnt i början
- Använd gratisgrejer som finns för att långsamt sprida ditt varumärke.
- Fråga din omgivning vad de vill köpa
Mattias har jobbat med försäljning i 20 år in om life science och medicinteknik. Men han har inte sett sig själv som säljare förrän han startade sitt egna företag. Tio år senare som företagare har det hunnit bli två böcker och den otroligt framgångsrika podcasten Säljpodden.
Från början kommer Mattias från Västergötland och bor idag i Söderköping. Försäljning ligger honom varmt om hjärtat. Han tycker att gamla säljteknikerna fortfarande läs ut trots att de kanske inte fungerar i dag. Du måste hänga med dagens moderna kunder, menar Mattias.
När Mattias lärde sig försäljning för 20 år sedan handlade det om vad jag och bolaget kan. På den tiden satte säljaren agendan och pratade utan något speciellt kundfokus.
Såg sig inte som säljare
Mattias har inte alltid varit intresserad av säljare och försäljning. Han var inte ens speciellt förtjust i försäljning. Det var hans fru som sade till honom att han borde se sig som en säljare eftersom han jobbade inom läkemedelsbranschen. Det var först när han startade eget bolag som han kände sig som en säljare, trots att han hade jobbat som säljare i tio år. Han såg sig mer som en läkemedelsrådgivare.
Därför startade han företag
Mattias startade eget företag för att han inte ville ha en chef över sig. Det var under sin föräldrarledighet som han kom på idéen att starta eget. Första halvåret hade Mattias ett uppdrag, men sen tog det slut och han hade inget nytt. Så företaget höll på att gå i konkurs. Hans fru tyckte att han skulle söka ett jobb för att få in pengar. Lärdomen är att alltid ha fler än en kund.
Då tänkte han -vad har jag gjort, utgifter och fru-barn-hus. Han mådde jättedåligt. Han sökte jobb men fick inget.
Han ville driva bolaget vidare och som tur var hörde en gammal kollega av sig med ett uppdrag. Det var som en räddare i nöden. Han började direkt att söka nya uppdrag för att inte ha alla ägg i samma kort.
Mattias ville lära sig mer om avslutstekniker så han läste på och testade sig fram. Han skrev ner allt som han kom fram till, och tänkte att detta kan vara något som andra kan ha nytta av.
Lade sina säljmanus på strykbrädan
Han hade förtio avslutstekniker som han skrev ut och lade på bordet. -Detta kan bli en utbildning i avslutstekniker, tänkte han. Han tog fram telefonkatalogen och valde ut några företag att ringa till. Han hade skrivit tre olika säljmanus och lagt dem på en strykbräda i sin flanellpyamas och försökte memorera säljmanuset. När han skulle ringa sitt första säljsamtal slog hjärtat och han var kallsvettig. Och så svarade de inte, Mattias tänkte -skönt. Efter några samtal kom han fram till några och fick även komma på möte. Men försäljningen tog inte den fart han hade hoppats.
Istället började han hyra ut sig som konsult till läkemedelsbolag. Men trots det fortsatte han i liten skala att skriva några blogginlägg, göra några filmer och fixa en hemsida. Till slut hittade kunderna till Mattias via Youtube. Han forsatte hela tiden att varva konsultuppdrag med utbildningar, föreläsningar och workshops.
Rolf Laurelli en förebild
Mattias hann skriva en bok för att han inte kollade så mycket på TV. Han ägnade även en vecka på sommaren åt att skriva en bok. Skrivandet började med att Mattias köpte boken Säljbibeln av Rolf Laurelli. I boken stod det att om du hittar fel så kontakta författaren, det gjorde Mattias. Och det resulterade i att han fick kontakt med Rolf Laurelli, som ville att Mattias skulle skriva för Bonniers Ledarskapshandböcker.
Den första boken Mattias skrev blev två böcker. De som provläste boken tycket att det var bättre att dela upp den på två. Den första boken var ”Hur du säljer till moderna kunder”, den andra boken hette ”Avslutsbibeln”. Att skriva en bok är som att ha ett visitkort och blir som en entrebiljett till nya kunder menar Mattias.
Efter 10 år som företagare är Mattias mycket tryggare i sin roll. Han inser dessutom att som företagare kan man i princip göra vad som helst. Han tar inspiration från nytänkare som slår undan fötterna på gamla tröga kolosser. Mattias gillar att lära sig saker. Han ser sig som student första hand och lärare i andra hand.
Det har gått bra för Mattias företag, men han har inte blivit mång miljonär. Det har inte varit hans fokus.
Säljpodden har blivit en stor podd
Mattias har hållit på med Säljpodden sedan 2012, men det är först under det senaste halvåret podden har tagit riktigt bra fart, och är idag en av de 30 största i Sverige.