#307 Faran med att bara ha en kund

Mikael Laweby startade sitt företag med bara en kund – i två år. Han berättar om vad som hände när det uppdraget tog slut. Han ger oss massor med lärdomar och tips för att lyckas som enmansföretagare.

Mikael Laweby driver det egna företaget Koching sedan 2011. Han erbjuder dels tjänster inom verksamhetslening och HR och dels inom karriräutveckling som certifierad coach. Hans tips för framgångsrikt företagande är

  • Ta inga 100 %-iga uppdrag
  • Ha tid att nätverka och odla kontakter
  • Sluta aldrig att marknadsföra dig
  • Utmana dig själv att våga göra nya saker

Varför startade startade Mikael sitt företag?

Mikael har funderat på eget företag sedan 1990-talet. Han jobbade då som produktionsplanerare på ett företag. Det blev sämre tider och han blev uppsagd. Han kom in på en utbildning som Arbetsförmedlingen arrangerade. Under utbildningen funderade Mikael på att starta eget. Då gick han sin första starta eget utbildning.

Mikael Laweby gästar podden Entreprenörsdriv #307

Mikael hade en vision om att starta en butik som sålde datorer. Men så blev det inte, han hade inte modet. Samtidigt fick han ett nytt jobb. Men det blev inte riktigt som han hade tänkt sig, han kände att han inte utvecklades. En vän sade då till Mikael att han borde starta eget företag.

För Mikael var att starta företag att öppna en butik.

Vännen sade att det är inte en butik du skall öppna, du skall sälja dig själv. Det svåraste var att berätta det för frun, sade Mikael. Överraskande nog så hade frun inget att invända. Så i mars 2011 startade Mikael en enskild firma. Första uppdraget kom efter ett tag som lönesamordnare. Från början var det tänkt att vara i tre månader, det blev 1,5 år.  Direkt efter det fick Mikael ett nytt uppdrag på 1 år.

Då tänkte han, -hur svårt kan det vara att starta eget? Men när det andra uppdraget tog slut kom smällen.

 

Inget nätverkande – ingen marknadsföring

Mikael hade under 2,5 år, sedan starten, inte nätverkat, inte visat upp sig, inte gjort någon marknadsföring alls. Nu behövde han nya uppdrag och var helt okänd. Det var som att stå på torget och söka uppdrag och ingen svarade.

Det tog Mikael nästan ett år att bli mer känd, att skaffa sig fler uppdrag. Han började nätverka och kontakta personer han kände. Han erbjöd sig att hålla gratis föreläsning på starta eget kurser. Han fick sen erbjudande om att ta över efter en lärare som slutat.

Ha aldrig bara en kund

Mikaels lärdom är att alltid odla kontakter och inte ta 100 %-iga uppdrag. Belägg dig inte mer än 80 %, och ha helst fler än en kund,  så att du har tid att sälja och nätverka. En annan princip är att även om det går dåligt, sluta inte att marknadsföra dig. Räkna inte med att du direkt ser effekten av din marknadsföring, det kan ta upp tlll ett år.

Mikaels vision med företaget är att ha kul. Han har aldrig haft så roligt som nu och har svårt att tänka sig ta ett vanligt jobb igen. I början av sitt företagande handlade det om att överleva, och det lyckades. Idag finns ingen plan att anställa någon, istället jobbar han med samarbetspartners. För några år sedan började Mikael med webinarier. Det har gjort att han vågar mycket mer idag, att göra filmer och skriva inlägg på Linkedin och Facebook.

Den svåraste perioden

Den svåraste perioden i företagandet var när Mikael kom ut efter de två första långa uppdragen. Då fick självförtroendet sig en knäck.

Mikael stämplade in på företaget i mars 2011. Han har ännu inte stämplat ut.