#322 Pröva mer, lär mer och lev mer – Christer Olsson

Många människor vet för mycket och gör för lite. Vi behöver mer prövande, lärande och levande säger Christer Olsson. Han berättar om det virus som kommit in i vårt samhälle, what´s in it for me. Lyssna på tumutdragaren Christer Olsson i detta avsnitt fyllt med inspiration.

  • En kompetent människa kan förklara en komplicerad sak på ett enkelt sätt
  • Verkligheten har blivit mer komplex, men inte vi männskor
  • Du skall inte tjäna pengar, du skall förtjäna pengar
  • Fokusera inte på vad du får, fokusera på det du ger
  • Det har kommit in ett virus i vårt samhälle -Whats in it for me?
  • Man måste tvinga folk ur sin komforten, att bli mer prövande, lärande och levande
  • Hans metor sade  -gör din chef framgångsrik. Det förändrade Christers liv
  • Se till att bli riktigt bre på det du är bra på
  • Du läcker vad du tänker och känslor smittar.

 

Christer Olsson är mannen som pratar om EQ och kallar sig fiskarpojk resande i sunt bondförnuft. Han har jobbat med dessa frågor i tjugofem år och brinner för att få människor att förstå livets väsentligheter, vad det egentligen handlar om. Han vill att vi tar bort alla krångliga ord och märkvärdiga modeller.

Egentligen handlar det om vissa grundläggande mellanmänskliga idéer, oavsett om det handlar om affärer eller ledarskap, säger Christer. Nu äntligen börjar han få gehör för dessa idéer.

Faran med digitalisering och tillgången på information är overload. Många tror att saker är krångligare än det är. De krånglar till sin och andras tillvaro helt i onödan.

En kompetent människa kan förklara en komplicerad sak på ett enkelt sätt. Ändå möter Christer så många som krånglar till det i sitt vara, för att de är otrygga i sig själva. Folk tror inte att de grundläggande enkla idéerna duger, menar Christer.

Verkligheten har blivit mer komplex, men inte vi männskor. Vi är fortfarande samma människor som vi var för tusen år sedan. Därför måst vi se ny teknologi som verktyg som vi skall styra. De skall inte styra oss, säger Christer.

Christer vill förflytta fokuset från snacket om kunden i fokus och kundvärde till -tillför andra värde, det är vad entreprenörskap handlar om. Du skall inte tjäna pengar, du skall förtjäna pengar.

När du flyttar fokus från din vinst till den andres vinst, då sköter dett sig av sig självt. På vilket sätt kan du förstå dina kunders kunders behov? Lyckas du förstå det kommer din kund bli beroende av dig.

Fokusera inte på vad du får, fokusera på det du ger, är en klassisk mänsklig sanning, säger Christer.

Det har kommit in ett virus i vårt samhälle

som heter -Whats in it for me? Det är emot våra gener. Vi har i tusentals generationer haft behovet att vara behövda för gruppen. Alla hade en funktion i gruppen och alla delade bytet. Det fanns en idé om att alla hjälps åt. Det är därför vi mår så bra när vi tillför värde.

Alla ledare borde förstå att det är inte deras resultat är summan av hela gruppens resultat. En ledaren viktigaste uppgift är att få andra att må och prestera bättre.

Ulf af Trolle gav ett gott råd ti Christer Olsson -När du lyssnar till en entreprenörs affärsidé skall du ta budgeten gånger två och tiden gånger Pi (3.14). Om projektet tå det är det intressant. Människans största dilemma är uthållighet för alla vill ha resultat direkt. Problemet är att de gamla sanningarna inte bygger på det.

Christer pratar om en strukturell och emotionell dimension. I verksamheten jobbar man med lust, glädje, energi, innovation och fantasi till motsatsen rädsla, kontroll, misstänksamhet, uppföljning.

I framtiden kommer allt fler människor att uppleva fler varor och tjänster mer lika varandra. I digitaliseringens värld kan vem som helst köpa vad som helst. Din viktigaste konkurrensutskiljande faktor är du själv och din personal. När din kunder känner detta så har du en konkurrensfördel och lojala affärer.

Många männskor vet alldeles för mycket och gör alldeles för lite. Mer kunskap gör dig inte tryggare. Det är prövande, lärande och levande vi behöver säger Christer.

Behöver rätt kontaktnät

Idag behöver du inte ha ett stort kontaktnät eller många följare, du behöver rätt kontaktnät. När Christer var tjugofem år gällde whats in it for me. När hans föräldrar dog tidigt och hans mål var då att tjäna pengar för att klara sig,  ända tills hans mentor fick honom att vända på allt.  Hans metor sade  -gör din chef framgångsrik. Det förändrade Christers liv. Under hela karriären har det varit en stor revanschlusta hos Christer.

Man måste tvinga folk ur sin komforten, att bli mer prövande, lärande och levande. Christer ser sig som professionell tumutdragare. En person vet vad den borde ha gjort, men får det inte att hända. Lär dig görandet, menar Christer.

Jag tror att om jag tar så små steg att jag tror att jag kommer att gå väldigt långt.

Allt som inte är under utveckling är under avveckling. Se till att bli riktigt bra på det du är bra på. Jobba ihop med andra på det du inte är bra på.

Det är aldrig handlingar som är problemet, för då är det en polisiär angelägenhet. Det är känslor som avgör om en handling är bra eller dålig. I relationer känns det om det är på riktigt eller om det bara är någon som vill ha något av mig. Du läcker vad du tänker och känslor smittar.

Vill du höra mer av Christer Olsson så lyssna på Framgångspodden avsnitt 192.