Ida Gyulai är tjejen som började fota på nattklubbar. Hon blev biten och startade företag, fick fler jobb och har sedan sex år jobbat heltid som fotograf. Vi pratar om vad som är en bra bild, livet som fotograf, hur man får kunder och tar betalt.
Ida Gyulai är estet som råkade trilla in på fotografi för sex år sedan. Fotografering och bilder blev ett sätt att få fram konsten. Det började egentligen med måleri som sedan blev foto, som ger snabba resultat säger Ida.
Bilder är viktigare än någonsin för bra marknadsföring, rätt bilder med rött kvalitet menar Ida. Det skall finnas en röd tråd i all kommunikation, både text och bild.
Det började med att Ida fick låna en kamera som en kompis hade med sig på en nattklubb. Kompisen tyckte att det blev bra bilder, så Ida fortsatte att ta mer bilder. Hon startade företag för att få in mer pengar och köpa nya kameror.
Det kom in fler jobb och Ida satsade på det heltid. I början pluggade hon konst samtidigt som hon drev företaget.
Det var ett stort jobb som gjorde att Ida vågade satsa på heltid som fotograf. Hon skulle fotografera bostäder åt Husfoto. Och sen har det fortsatt i sex år. Jag fortsätter så länge det känns bra, säger hon.
Det visade sig att nattklubbsfotograferandet var ett utmärkt ställe att mingla på. Ida blev känd helt enkelt eftersom hennes namn stod vid varje bild som publicerades.
Idas fotograferande utvecklades från nattklubb till husfoto till bröllop och till barn. Det fungerade att fota barn, men det var inte det som Ida brann för. Hon har inga egna barn och visste inte riktigt hur man hanterar barn framför en kamera.
En av Idas kollegor vill mest fota barn och fokusera på känslor. Ida vill istället rigga, få till varje millimeter perfekt och skapa konst. Nattklubbsfotograferandet har varit en perfekt plats för att skapa konst på, säger Ida.
Ida har i princip slutat att fotografera på bröllop. Det är en stor press, man får bara en chans för allt menar Ida. Idag jobbar Ida mest med bostadsfotografering och företagsfotografering. I och med att Instagram och facebook har växt så har intresset för bilder och fotografering ökat. Ida har börjat göra lite film, bröllop, musikvideo och reklamfilmer för företag.
Bara att sätta igång
För att lyckas som fotograf tycker Ida att det bara är att sätta igång, lägg ut dina bilder på sociala medier och nätverka. Man behöver inte börja med dyr utrustning. Ida är inte aktiv på sociala medier av den enkla anledningen att det skulle ge för mycket jobb och hon hinner inte med mer. En viktig del i Idas framgång ligger i attityden och stilen mot kunder. Hon är alltid glad och öppen, och det gillar kunderna.
Ida ser sig själv som en perfektionist. Fördelen med det är att hon hela tiden tänker hur hon kan göra saker bättre, och därmed utvecklas. Idas drömuppdrag skulle vara ett stort reklamuppdrag, där hon kunde ägna en vecka till att skapa en bild.
Är det dyrt att anlita Ida?
Ja, säger Ida skämtsamt. Hon har har börjat ta mer betalt för att hon har så mycket att göra. När priserna ökar kommer några kunder att försvinna och gå till andra.