Vi träffar tre LHC-fans och pratar hockey och företagande. Vad kan elithockey göra för företag på på orten? Roger Ekström, Gustaf Pettersson och Fredrik Ahlberg ger sin syn på hockey och företagande.
Alla som varit på hockeymatch vet att överallt finns det varumärken och överallt finns det folk. En plats där det händer mycket. Hur kan man som företagare ta tillvara möjligheterna som finns med ett elitserielag i hockey på orten?
På en poddscen på bokmässan i Linköping träffar vi Roger Ekström,Gustaf Pettersson och Fredrik Ahlberg. De är alla engagerade på olika sätt i Linköping Hockey Club. Roger är nyligen tillträdd ordförande, Gustaf är kommunikationsansvarig och Fredrik är mångårig supporter.
Roger Ekström ordförande i LHC hockeyklubb sedan i somras och kontorschef för Swedbank i Linköping och den västra länsdelen
En fantastisk mötesplats
Roger menar att Saab Arena är en fantastisk mötesplats för att träffa andra företagare och möjligheter till exponering på ledskärmar och mediakub.
Den stösta exponeringen genom historien måste vara IFK Göteborg och ICA säger Fredrik.
Inom LHC finns ett moderbolag med fyra dotterföretag. Denna koncern omsätter 143 miljoner kr med över 100 personer på lönelistan. Det gör dem till ett av de större företagen i Linköping. Roger Ekström menar att LHC i sig är entreprenörer och att hockeyn är entreprenörsdriven. Roger leder till vardags en bank och tidigare chef inom fastighetsbranschen, och det är i praktiken små skillnader i ledarskap.
Roger menar att det är två sidor av LHC som företag. Det ena är de anställda och de andra är kunderna, de som går på hockey.
Gå och se hockey
Det enklaste rådet Roger vill ge till alla företagare är att gå och se hockey. Där träffar du likasinnade och oliksinnade.
Under förra året var det 170 000 besök till LHC´s hemmamatcher. Man går dit för att få en upplevelse och träffa folk. Bland de som går till logerna och utställningsytorna finns det de som kanske inte kommer ihåg vem som vann, för att de fått en schysst upplevelse av de andra personerna de mötte.
Roger tycker att idrotten kan lära sig av näringslivet. Det är klart att de skall vinna matcher, men det kommer längre ner på listan menar Roger.
Framgångsrika annonsörer
Framgångsrika annonserer stannar inte vid att bara köpa en annonsplats på arenan. De tänker även på hur detta kan gagna deras kunder och medarbetare. Det kan vara ett kreativt pris som delas ut. Fredrik Ahlberg tar ett exempel från Kinnarpsarena där PBV var sponsorer. P-et åkte upp när det var powerplay och B-et åkt upp när det var box-play.
Gustaf berättar att de kommer etablera sig mera på Linkedin.
Tillsammans är vi starka, avslutar Roger Ekström