472 Han gör dina följare till betalande kunder

Hur kan man få betalt för sitt videoinnehåll? Möt Jesper Johansson, serieentreprenör och grundare av VOYD – en streamingtjänst där vemsomhelst kan starta en egen TV-kanal och få långsiktiga intäkter. Tjänsten hade förra kvartalet över en halv miljon besökare och användarna är alltifrån Sweden Rock till hundförare.

En digital scen som gör det möjligt för föreläsare, artister, influencers, bilmekaniker – ja, vem som helst egentligen, att enkelt kunna sända och ta betalt för video. Så beskriver grundaren Jesper Johansson streamingtjänsten VOYD. Plattformen som liknats vid ett digitaliserat gitarrfodral, drogs igång redan 2016 men fick en avgörande roll under pandemin. 

– Pandemin gav oss skjutsen till att istället för att bli en spännande sak för framtiden, faktiskt bli någonting man kritiskt behövde, säger Jesper och menar att grundregeln som företaget lever efter är jätteenkel: ”Det finns fler kreatörer än någonsin – nästan ingen får betalt”. – Det är vårt bränsle. Vi drar på oss blåstället och går till jobbet för att se till att fler kan börja tjäna pengar.


Skapade plattformen som saknades
Idén till VOYD kom när Jesper strosade längs med boulevarden La Rambla i Barcelona en högsäsong. Gatan var full av skickliga gatumusikanter som ville nå ut med sin musik. Och tanken som slog honom var: ”Varför kan jag inte uppleva det här online?”. Flera av Jespers musikervänner berättade också om hur de tvingats ta banklån för att kunna spela in ett album – trots en stor och hängiven följarskara. – Jag frågade dem varför de inte sålde biljetter för några hundralappar hemifrån vardagsrummet eller i studion. Det vi såg då var att det fanns inte en tjänst som enkelt och anpassat gjorde det möjligt för dem. 

Tillsammans med vännen Micke Bergström skapade Jesper plattformen som artisterna behövde. Sajten växte och rymmer idag liveinspelningar, events, dokumentärer, utbildning och underhållning från alla möjliga kreatörer – från Arvingarna till kommuner och enskilda företagare. Användarna, det vill säga kreatörerna, sätter själva sitt biljettpris och får behålla 80 procent av intäkterna.

Kunderna å andra sidan betalar för att ta del av unikt material utan reklam. Och liknelsen med ett gitarrfodral? Pengarna som tidigare skänktes i ett gitarrfodral för att stötta artister som uppträdde på gatan, strömmar nu in digitalt. Skillnaden är att intäkterna via VOYD är högre och långsiktigare, förklarar Jesper.

Jesper: ”Jag visste inte hur man knöt en slips”
Som så många andra historier började entreprenörslivet tidigt för Jesper Johansson. I gymnasiet insåg han hur curlad han blivit under sin uppväxt – och bestämde sig för att bli företagare.– Jag visste inte hur man knöt en slips eller någonting. Och mitt sätt att lösa det på var inte att be någon lära mig utan då började jag skissa på en webbportal (nu pratar vi tidigt 2000-tal här) som skulle heta Ungkarlsportalen. Där skulle man lära sig stryka skjortor, byta gardiner och så vidare. Så för mig har det alltid blivit så att när jag vill lära mig någonting så börjar jag tänka på det som ett problem jag vill lösa för många. 

Drivkraften att ”göra något viktigt på riktigt” ledde till att Jesper efter studenten startade designbyrån Osynlig. I en tid då internet och bransch fokuserade mer på teknik än innehåll, utmärkte sig byrån som satsade på kommunikation och användarvänlighet. Idag är Jesper något av en serieentreprenör och ägare av ett flertal företag. 

Går hem tidigt när orken tryter
För att bli bäst på något krävs tålamod och tajming snarare än talang, anser Jesper. En stor nyckel inom entreprenörskap är också att hålla sig fokuserad på ”varför vi egentligen existerar och vad det är vi ska göra”. Med uppstarten av VOYD innebar det att ta in investerare redan från dag ett. – När vi startade bolaget sa vi att vi gör det för en global publik och inte bara för Sverige. Då kan man inte vara naiv och tro att vi kan lyckas med egna pengar. För då kommer det att sluta med att vi säljer en massa saker som egentligen inte löser något problem, bara för att överleva.

Minst 30 minuter om dagen investerar Jesper i sig själv. Oftast genom kvällspromenader – men också genom regelbunden terapi. Och så spelar han piano, ”som är som terapi”. För att få mycket gjort boxar Jesper in allt i en tydlig kalender.  – Det är ett sätt för mig att inte få någon form av hybris och tro att man är supermänniska. Utan inse att om man har väldigt mycket att göra, så krävs det en ännu tryggare struktur. – Men känner jag mig slut klockan tre en dag så går jag hem. För då vet jag att jag gör ingen nytta.

Jesper Johansson

Ålder: 38 år. 

Familj: Sambo och tre barn. 

Vanligaste frågan från omgivningen: ”Känner du inte en fruktansvärd press när folk har satsat så mycket pengar på dig?” Jag är ganska rationell i det. Jag satsar allt jag har och jag är 100 procent trygg med att jag gör allt jag räcker för. Och så länge jag känner det, ser jag inte hur någon skulle kunna klandra mig om det inte skulle gå vägen.
Bästa rådet till entreprenörer: Var transparent. Det dummaste man kan göra är att mörka eller sminka sanningen, för investerarna. De vill hjälpa dig att lyckas. För det innebär framgång för dem också.