Vi avhandlar Linkedin och ger våra knep för att lyckas på Linkedin. Magnus berättar vad som gjorde att hans artikel visades 98 000 gånger. Tomas ger en crash course i hur man kommer igång med Linkedin.
När Magnus öppnar LinkedIn ser han Tomas överallt, ur gör han för att ha den närvaron?
– Det finns inga genvägar, bara hårt arbete säger Tomas.
Framgångsfaktorer
Den viktiga frågan är vad vi vill få ut av vår närvaro på Linkedin. Var och en har sina framgångsfaktorer. För Tomas handlar det om att skaffa fler kunder och skapa värde för sina kontakter och honom själv. Linkedin är ett nätverkande.
Varför Linkedin?
Du kan sätta dig in i en bransch, lyssna och läsa. Du får kunskap, tips och skapa nya relationer och kontakter.
Framgång handlar om dialog
Du kommer aldrig bli framgångsrik på Linkedin bara genom att du upprättar en profil. Det krävs interaktion med andra människor.
Magnus har fått framgång genom att skriva artiklar som fått stor spridning. Det kan t.ex. vara en artikel om sälj och då har några hört av sig för att de vill ha en föreläsning eller utbildning.
Så kommer du igång
- Lägg upp din profil på LinkedIn. Se till att fylla din profil med så mycket detaljer som möjligt. Ta med även åtaganden som t.ex. fotbollstränare eller volontärarbetare. Ett tips är att gå in på andras profiler och se hur de gjort.
- Bygg ditt nätverk. Börja med dem som ligger dig närmas och som du känner. Du känner fler personer än du tror.
- Bli aktiv på LinkedIn. Börja engagera dig i flödet och gilla, dela och bidra. Ställ frågor! Men var beredd på att svara på frågor också. Magnus har tappat affärer på att han inte svarat på frågor från andra på Linkedin i tid.
- Fördjupa relationer på Linkedin. Bygg ditt nätverk och stärk dina relationer. Använd även ditt analoga nätverk, träffas i verkligheten och ring till dina kontakter.
Både Magnus och Tomas skriver artiklar på LinkedIn. En av Magnus artiklar, Jesus på Ikea, har visats 98 000 gånger.
Du kan starta grupper, eller vara aktiv del i att starta grupper. Tomas administrerar en handfull grupper och är medlem i cirka 20.
Lägga ut filmer på Linkedin kan vara effektivt. Tomas lägger oftast ut en eller ett par filmer varje vecka. Då handlar det om enkla filmer med ett tydligt budskap. Det måste vara intressant och inte för långt. Någon har kommit fram till att en film på nätet skall vara 1 minut och 37 sekunder lång.
Varför skall du finnas på Linkedin och vad vill du få ut av det?
För Tomas och Magnus handlar det om att få in fler kunder och stärka det personliga varumärket. För andra kan det var ett säljverktyg eller ett rekryteringsverktyg.
Det finns premiumtjänster på Linkedin, för säljare, för marknadsförare och rekryterare. Dessa kan kosta en rejäl slant, men kan vara värda sina pengar om det utnyttjas på rätt sätt.
Spridningsstrategi
- Skriv något som är intressant, som folk vill dela. Du måste tänka dig in i läsarens situation och hitta det som de vill veta, och som fångar deras intresse
- Tagga relevanta människor i ditt inlägg. Men gör det sparsamt.
- Bli vän med inflytelserika människor med stort nätverk. Då kommer de att gilla och kommentera dina inlägg.
- Tacka ja till de flesta kontaktförfrågningar du får. Ett stort nätverk är alltid en fördel. . Vi du ha räckvidd så behöver du ett stort nätverk.Här måste du själv välja din egen strategi. Många tackar bara ja till personer de träffat eller känner.
Du kan även följa en person utan att ni är kontakter. Det är ett alternativ om du bara vill ta del av en persons flöde. Det kräver inget godkännande från den du följer.
Bjud på dig själv, var personlig utan att det blir privat. Att använda känslor är ett säkert sätt att fånga människors intresse.
En sista uppmaning: Var lika aktiva i verkligheten som på LinkedIn. Det är kombinationen som ger framgång.