Det handlar om företagare som funderar på att sälja sitt företag. Hur gör man för att för att få ut så mycket som möjligt för sitt företag? Vad kostar det att anlita en företagsmäklare? Svaren och goda råd får du här av Håkan Warnelid på Exitpartner.
Håkan Warnelid på Exitpartner har världens bästa jobb – att hjälpa företagetagare som känner att det är dags att lämna över sitt företag till någon ny kraft. Exitpartner hjälper ägarledda företag som har mellan 5-25 anställda att sälja sitt företag. Det är ofta företag som har drivitits ganska länge, som man känner att man vill hitta en ny ägare till. När Exitpartner börjar med ett nytt försäljningsuppdrag in är det alltid mycket uppgifter som måste tas fram för att kunna presentera företaget för de tänkta köparna.
Många företagare som funderar på att sälja
Det finns många företag som är i läget där de funderar på att sälja sitt företag, ofta beroende på ålder eller ändrade intressen. En försäljning av ett företag tar tid. Det viktigaste rådet är att börja försäljningsprocessen i tid.
Håkans bästa tips: Börja med din försäljning i tid
Mycket känslor i en försäljning
Det är väldigt mycket känslor inblandat när man skall sälja sitt företag. Företaget har blivit en baby genom åren. Man kanske inte hade någon riktig plan med sitt företagande. Det är något som växt fram. De anställda är mer än bara anställda, det kan vara goda vänner. Man är väldigt mån om att företaget och de anställda skall leva vidare.
Måste man ta hjälp för att sälja sitt företag? Ja, menar Håkan. Företagare vet en massa som inte är dokumenterat. Den som köper företaget skall på kort tid sätta sig in i affärside, personal, utvecklingsmöjligheter och ekonomi.
Så här går det till
När Exitpartner får en ny kund kollar de först om det inte finns någon familjemedlem eller anställd som vill ta över. Sen görs en djupintervju med företagaren som vill sälja sitt företag. Det kan ta 2-3 timmar och handlar om att ställa de frågor som troligen kommer fram senare i processen. Med intervjun och ekonomiska nyckeltal sammanställer sedan Håkan ett prospekt som beskriver företaget, med styrkor och svagheter. Han försöker beskriva alla sidor hos företaget så att det inte skall dyka upp någon överraskning senare allt för långt fram i processen. Det brukar bli en rapport på cirka 15 sidor.
Håkan börjar också se på vem som skulle kunna vara en tänkbar köpare till företaget. Då börjar också marknadsföringen av ”objektet” genom annonsering och direkt mot intressenter, som kan komma från deras stora intressentdatabas. Många går in på hemsidan och tittar på objekten som läggs ut där.
Det finns ingen typisk bransch som Exitpartner jobbar med. De jobbar med alla branscher. Även om verksamheten kan skilja stort mellan olika företag så har de mycket gemensamt i hur företaget är uppbyggt i små och medelstora ägarledda företag.
Många frågor från säljaren
Företagaren som skall sälja sitt företag känner sig ofta osäker och har många frågor om vad som kommer att hända. Vad kommer att hända nu? Hur skall det gå till? Måste jag berätta allt?
Håkan brukar svara på dessa frågor allt eftersom. Det går inte att ta allt på en gång. Det viktiga är att gå fram i processen så att det orsakar så lite turbulens som möjligt bland anställda och kunder.
Att hålla försäljningen hemlig
Det går inte att garantera att informationen inte kommer ut. Men genom att jobba med sekretess kan mycket av skvallret på myn förhindras. En företagare är ofta en central person, och skulle det komma ut att företagaren är på väg att lämna företaget finns det risk att både anställda och kunder börjar se sig om efter något annat.
Håkan tycker att faran i att information om en företagsförsäljning kommer ut är överdriven. Men det bästa är att hinna göra prospektet, ha några intressenter och ha något konkret att berätta innan de går ut med informationen.
Det tar oftast 7-8 månader att sälja ett företag. Men det kan även ta kortare och mycket längre tid, säger Håkan. Det är inte bara pengar det handlar om, säljare måste känna att köparen är rätt person som kan driva företaget vidare i samma anda som tidigare.
Visar det sig att försäljningen är till en familjemedlem eller en anställd blir det istället ett konsultuppdrag för Exitpartner.
Vad kostar det att anlita Exitpartner?
‘Förstudien kostar tjugo till femtio tusen kronor. Sen tar Exitpartner 5 % i provision vid en eventuell försäljning. Blir inte objektet sålt så kostar det inget mer.
Hur hittar man en bra företagsmäklare?
Gå in på deras hemsida och se vilka företag de jobbar ned och vilket budskap du får.
Kolla om företagsmäklaren är medlem i Sveriges företagsmäklares riksförbund som är en viss kvalitetsgaranti.
Träffa en eller flera mäklare, för det måste kännas bra när man säljer sitt livsverk.
Vad kan jag som företagare göra i förväg för att underlätta försäljningen?
Du kan gå in med utomstående ögon och se vad som är bra, och jobba vidare på det. Se till att det är ordning på papper, avtal. Se till att ha skriftliga avtal med era kunder. Se till att ha låga kostnader i företaget. Ha företagets absolut bästa för ögonen, då kommer också siffrorna bli bra, och försäljningsvärdet också. Starta processen i god tid! Håkan kommer allt för ofta in väldigt sent, när företagsägaren redan har hunnit ledsna och helst vill gå hem imorgon.
Tittar man i siffrorna så framgår det att det är 2-3 år sedan som företagaren började ledsna på företaget. Siffrorna bärjar sakta backa och fokuset ligger inte längre till 100% på företaget.
Håkan råder företagare att börja tidigare. Exitpartner kan göra ett konsultuppdrag som inte handlar om en försäljning, snarare en gemensam genomgång av företaget inför en eventuell försäljning. Resultatet blir ofta en rad handfasta råd som gör en kommande försäljning lättare.
Håkans råd till alla företagare är att känn efter ordentligt, gå inte och dra på det. Det är ett svårt beslut att sälja sitt företag. Låt en företagsmäklare komma in och berättar hur de kan hjälpa till så kommer beslutet att bli betydligt enklare, menar Håkan.
Den vanligaste kommentaren Håkans kunder har är att de inte hade en aning om hur mycket det var som skulle ordnas i slutfasen av en försäljning. Kunderna är alltid mycket tacksamma för den hjälp Exitpartner har givit.
En försäljning av företaget ger nya ägare och kan vara den vitamininjektion som ger ny växtkraft till företaget.
Håkan Warnelid berättar mer om sig själv i filmen.