Helene Engström förverkligade en gammal dröm – att starta ett bokförlag. Tillsammans med Joakim Hedström driver hon bokförlaget Eget förlag. De berättar om hur de började från noll till att idag har givit ut 30 böcker. Att ge ut en bok är som kärlek till ett barn. Med kärlek till sitt uppdrag och sina kunder behåller man drivkraften. Och glöm inte bort att fira, både små och stora framgångar!
Helene Engström driver tillsammans med Joakim Hedström bokförlaget Eget förlag Sverige AB. Sedan starten 2011 har de givit ut 30 böcker. Från att ha drivit det i liten skala så går det nu ganska bra, berättar Helene.
Vanför startar man egen förlagsverksamet?
Helene hade en dröm sen hon var liten, hon läste mycket då. Hennes pappa tyckte hon skulle bli lektör. Och som 19 åring var hon nere i Tyskland och pluggade och hittade små pocketböcker i bokhandeln, som ryms i en jeansficka. Då tänkte hon att när hon blir stor skall hon starta ett bokförlag och ge ut böcker. Då var tanken att ge ut skönlitteratur i pocketversion. Men så blev det inte.
Helene var anställd i Norrköpings Näringslivsorganisation och trivdes bra med det. Men efter 15 år kände hon att det var dags att göra något åt den gamla drömmen.
Joakim Hedström tror att det är bra att vänta ett tag med att starta företag, för då inser man att det inte är så farligt som det kan verka. Receptet är träffa och prata med människor och ge dem vad de behöver.
Eget Förlag är specialiserade på små snabblästa handböcker, “kunskap på nolltid”. Det skall vara inspirerande, och ge korta introduktioner till olika ämnen. Det kan vara teambuildning, kreativitet, försäljning, skrivteknik. Böckerna finns på nätbokhandeln och i form av paket med en bokserie.
Att starta från noll med bokförlag. Det var mycket att lära sig i början. Man är tvungen att ta fram sin produkt först och sen påbörja försäljningen, säger Joakim.
Vilken är den största framgången?
Vi firar hela tiden och det är Helene som har lärt mig att fira, säger Joakim. De firar när de får en ny kund, när böcker kommer från tryckeriet, när de får bra recensioner, när förlaget fyller år, när 30 utgivits. De hitta hela tiden anledningar att fira, för det är en stor del i att driva eget. Dels får du styra själv vad du jobbar med men även att bara få ha kul. Det viktiga är inte att fira med champagne varje gång, utan att ge sig själv och andra beröm.
Finns det någon bok som ni jobba extra mycket med att få ut?
Det finns ett bokprojekt som handlar om en man som gav sig ut på en vandring med sin son, från Sverige till Venedig. Joakim vill varna alla som tänker ge ut en bok, det blir som ett barn som man vill ha mer av, och skaffa fler barn, skriva fler böcker. Varje bok blir 100 % unik och speciell utmaning.
De gav ut en barnbok åt en kvinna i Småland, vars man hade råkat ut för en olycka. Då skrev hon en bok som en tröst till sina barnbarn. Det kändes bra att få vara med när hon fick sin färdiga bok och känna hennes stolthet, berättar Helene.
Vad händer framåt i företaget?
Från början var tanken att expandera förlaget och anställa människor. Men de upptäckte att det var bättre att jobba i nätverk, det var snabbare och enklare. Så just nu finns inga planer på att uppskalning, säger Joakim.
Just nu hade de ett mål som var tre år bort men det visade sig genomförbart redan inom 3 månader. Den 30 augusti arrangerar de ett seminarium med några av sina författare i Linköping, 7 presentationer utan powerpoint.
Veckomöten och månadsmöten
De är ett av få bolag i sin storlek som har veckomöten om vad som händer här och nu. Sen har de månadsmöten som handlar om strategi och framtid. De har även två konferenser per år. Tanken är att spinna vidare på konceptet Kunskap på Nolltid. Det svåraste är att göra komplicerade saker enkelt. Om föreläsningseventet går bra i Linköping går bra kommer de att göra samma sak på andra orter.
Helenes och Joakims bästa tips
- Förverkliga drömmar är en viktig anledning att starta företag. Men om du kan förverkliga någon annans dröm så har du en fantastisk tjänst att erbjuda, säger Magnus H Johansson. Och det är egentligen vad all försäljning handlar om, att förverkliga andras drömmar.
- Se varje projekt är ett kärleksbarn, då blir det lättare att ta sig igenom tunga faser.
- Fira allt du kan komma på