Att göra budget och affärsplaner är läskigare än att klättra på 15 m höjd i trädtoppar, det menar Mattias Åhlfeldt som tillsammans med sin fru Hanna startat Linköpings Höghöjdsbana. De berättar om sina utmaningar, förberedelser och vad som fick dem att satsa fullt ut på detta.
Hanna och Mattias Åhlfeldt jobbar med höghöjdsbanor, linbanor och teambuilding i Vidingsjöskogen i Linköping. Det är riktigt häftigt att få utmana sig och kliva utanför sin komfortzon och flytta sina gränser. Detta kan man göra under helt säkra former, berättar Mattias Åhlfeldt.
De har ett nystartat företag, HAMA Advertures, som bland annat omfattar Linköpings Höghöjdsbana. Hanna och Mattias drev tidigare en höghöjdsbana i Stockholm under tre år, men inte som företagare. De har haft ett stort intresse för friluftsliv i många år och träffades på en frilufts och äventyrsguideutbildning i Åre.
Jobbet med höghöjdsbanan i Stockholm krävde mycket tid, men var framgångsrik. Det var dock inte deras eget företag och efter tre år ville de testa på att göra det i egen regi. Mattias kommer från Linköping och därför valde de att testa höghöjdsbanekonceptet i Linköping. Så blev det och premiären var den 15 april i år. Det är mycket läskigare att göra en budgetanalys och affärsplan än att klättra bland träden tycker Mattias. De insåg ganska snabbt att deras kompetens var uppe i träden och inte att starta företag.
Det tog nästan två år att från första tanken på ett företag i Linköping tills att Höghöjdsbanan kunde öppna. Första året gick åt till avtal, tillstånd och bankfinansiering. Se har det varit ett bra samarbete med Kommunen tycker Hanna Åhlfeldt. De gick via Nyföretagarcentrum i Linköping som de menar var helt fantastiskt. Nyföretagarcentrum hjälpte till att komma i gång och med kontakter med kommunen. Kommunen tyckte att Vidingsjö skulle passa för deras höghöjdsbana. Kommunen har hela tiden varit positiva till Höghöjdsbanan och satsar på att få ut ungdomar i naturen.
De har aldrig tvekat om att Höghöjdsbanan skulle lyckas, snarare om tidsplanen skulle hålla.
Från början var premiären satt till 1 april, men de fick skjuta på det i två veckor. Från deras erfarenhet med höghöjdsbanan i Stockholm visste de att april var en dra-igång-månad. Och de ville inte gå miste om två månader av säsongen då den är så pass kort. Även om höghöjdsbanan framförallt är en vår-sommar-höst aktivitet kommer de att ha öppet på vintern. Det går utmärkt att klättra i höghöjdsbanor på vintern. Man måste bara skrapa bort lite is och snö så går det bra, säger Mattias.
Kan ni leva på ert företag i dag?
Det skulle gå, det flyter på väldigt bra, men vi är försiktiga första säsongen med att plocka ut löner, säger Hanna. Däremot har de fem instruktörer som får betalt.
Hur har ni fixat finansieringen?
Det är egna medel, Almi och banken som står för finansieringen. Det är lite läskigt med lån, att gå in till banken och få dem att tro på företaget, det är första gången vi tar lån. berättar Hanna.
Hur gjorde ni för att komma dit ni är idag?
Man får slita järnet för att lyckas. Du måste brinna för det för att orka. Om man har drivet, visionen och vet vart man vill komma, då kör man tills man uppnått sin vision. Men trodde inte att det skulle bli så slitit som det faktiskt var, säger Hanna.
Vart vill ni komma om några år?
Vi vill ha en året-runt-verksamhet som vi kan leva på. Planen är att utveckla sidoaktiviteter på vintern och minska beroendet av höghöjdsbanan, säger Mattias. Framtiden kommer innehålla mer teambuilding, utomhusmatlagning och vildmarkstema.
För Hanna har just visionen varit viktig. Hon har hela tiden sett bilder i hjärna på hur det skall bli och det skapar drivkraft.