Försäljningschefen – bloggen som blev ett företag

Patrik Nordkvist driver företaget Försäljningschefen med tron på att sälj utvecklar vår planet. Han började blogga för åtta år sedan och bloggen är idag hans viktigaste säljkanal. Patrik berättar om sin automatiserade säljprocess och tänk kring företagandet. Du får dessutom en massa goda råd.

Patrik Nordkvist driver bloggen forsorsäaljningschefen.se, som idag har vuxit till nästan 20 000 läsare i månaden. Bloggen har blivit företaget Försäljningschefen i Sverige AB. Patriks säljbana startade när han var 19 år. Av en slump blev det försäljning av bilförsäkringar. Han hade gått till Arbetsförmedlingen och ville ha ett extrajobb.

Egentligen ville unge Patrik bli jurist men hade inte tillräckligt bra betyg. Han hade toppbetyg i vissa ämnen och bottenbetyg i andra. Istället blev det universitetsstudier i idéhistoria. Han var uppväxt i Norrköping men ville flytta till Stockholm där hans mamma hade sina rötter.

Bra timpenning att sälja bilförsäkringar

Att sälja bilförsäkringar var hiskeligt bra betalt per timme, berättar Patrik. På den tiden hade säljarna informationsövertaget över köparna. Trial and error var en del i framgången. I grunden var bilförsäkringen en bra produkt som var lätt att sälja. Patrik blev säljledare och projektledare för det telemarketingbolag han jobbade för. Där blev han kvar i sju år.

Nästa jobb var som säljledar på HL Display, följt av ett sales outsourcing bolag. På det bolaget började Patriks karriär som försäljningschef.

Så startade bloggen forsaljningschefen.se

Patrik var pappaledig och tyckte att han var en duktig försäljningschef, men han förstod inte det digitala. Han förstod dock att det var något han borde förstå, att det gick att använda på försäljning. Han registrerade patriknordkvist.se men läste senare en artikel om googleranking. Det resulterade i att han registrerade forsaljningschefen.se, som råkade vara ledigt och började blogga 2010.

Första året hade han inte några besökare. Patrik tyckte inte att han var speciellt bra på att skriva, men träning ger färdighet. Han fick senare ett VD-jobb och kunde inte synas lika mycket på forsaljningschefen.se. Det jobbet tog slut 2016 och då tog Försäljningschefen i Sverige AB full fart.

Cirka 20 000 besökare per månad

Idag har forsaljningschefen.se cirka 20 000 besökare per månad. Patrik har i princip gjort allt man skall göra för att driva trafik till hemsida och fånga leads. Idag kommer en stor del av uppdragen från hemsidan. Det finns en handfull e-böcker att ladda ner och webinarier att se. För att få e-böckerna ger mottagaren sin e-postadress och medgivande till att ta emot nyhetsbrevet. Idag är det 10 000 personer som får Patriks veckobrev, som är hans största försäljningskanal.

Efter VD-jobbet fick Patrik direkt förfrågan om att hålla i en säljutbildning. Det blev en raketstart för hans nya företag. Det har gått bra och idag har han även kunder i Norge och Finland, även om det inte är en strategi att bli internationell. Att lyckas internationellt ställer ännu högre krav på skärpa, säger Patrik. Patrik är inte rädd förändring, om det sker i små steg. Han vill att företaget skall växa och bli mer lönsamt, men han vill inte anställa någon.

Största framgången

Patrik största framgång var hans första jobb, att sälja försäkringar på företaget BITE. Där skaffade han sig ett kontaktnät som fortfarande hålls vid liv. Den andra största framgången var VD-jobbet. Det gör att Patrik har lättare att få uppdrag idag.

Patriks tuffaste period

Patriks tuffaste period var jobbet på sales outsourcing bolaget, säger Patrik. Det gick inte alls som han tänkte sig. Men det var en bra lärdom. Det senare jobbet som VD på ett ägarstyrt bolag var också tufft. Entreprenörer kan vara rätt påfrestande, säger Patrik. Det är också anledningen till att han inte kommer att anställa någon i sitt nya bolag Försäljningschefen i Sverige AB.

Om värdegrund och sånt

Patrik tror att sälj är bra för att göra affärer. Han har inte skrivit ner sin värdegrund, men den är något i stil med

-Folk skall förstå nyttan med sälj

Patrik menar att historiskt har affärer varit bra för utveckling på vår planent. Vi har bundit samman städer, utvecklats, bättre levnadsförhållanden och vi lever längre. Handel undviker också krig. Du krigar inte med de du gör handel med. Patrik har träffat så många personer med driv och bra produkter, men de kan inte sälja. Att lära dessa personer sälj är en målsättning för Patrik.

Affärer och etik

Patrik är väldigt pragmatiskt, han har inte valt bort några kunder eller affärer av etiska själ. Allt som är lagligt jobbar han med.

Framtiden heter digitala assistenter

Han kommer inte att anställa en till, och kommer inte att satsa på någon internationell expansion. Men eftersom Patrik älskar digitalisering så har han sin digitala assisten som kostar 1000 kr per månad, som genererar leads åt Patrik 24 h om dygnet. Det är inte en liten slav som sitter i en källare, det är ett digitalt system.

Patrik lever som han lär, det som går att automatisera det automatiserar han. Han brukar skoja med sin son och säga att det är robotar som jobbar för honom. I praktiken är det smarta program som gör saker enklare. Nästa steg är digitala produkter som riktars sig till småföretagare.

Patriks kontor är en dator och en stor anteckningsbok. Hans tips till andra företagare är att använda de digitala verktyg som hjälper dig. Fokusera på det du kan och låt andra ta hand om resten. Patrik lägger 5 000 kr i månaden på system som hjälper honom som säljsystem, webinarsystem och allt som gör hans liv enklare. Han kan då istället vara ute och sälja och debitera.

Råd till företagare

Börja sälj så tidigt som möjligt. Sitt inte hemma och skruva på din tjänst. Ut och träffa potentiella kunder istället. Din tjänst blir bättre om du börjar sälja och får kunder.

Jobbar Patrik mer idag?

Nej, det är mindre timmar med arbetet, säger Patrik. Det är generellt sett mycket med mindre än när han var VD.

Går det att koppla av helt från jobbet?

Nästan aldrig, han jobbar i princip varje dag. Patrik kan dock stänga av jobbet och sova gott på natten.

Våga fråga dig själv om ditt företag går bra. Patrik har ibland ledningsgruppsmöten med sig själv. Se över vad som ger värde, om det inte gör det så skippa det. Patrik är tycker inte om att göra rutinuppgifter, han gillar inte administration och letar hela tiden efter sätt att slippa det.

Patrik är certifierade enligt DISC-modellen, ett sätt att beskriva beteendestilar. Han sjäv var tidigare mycket röd, speciellt under perioden som VD. Sen han blev egenföretagare har han blivit mer grön.

Finns det anledningar till att inte starta företag?

Mångar hamnar i företagandet för att man inte får något annat jobb. Patrik tror att det är fel anledning. Du vet inte precis vad du skall göra, får inget fokus och kanske inte ens trivs i det. Du måste ha något du är bra på, annars går det inte, säger Patrik.

Läs mer om Patrik och hans blogg på www.forsaljningschefen.se

 

Vill du ha mer säljinspiration?

Kolla in vår poddspellista om sälj: https://entreprenorsdriv.se/forsaljning/