Hur man lyckas med sociala medier i det lilla företaget. Vi träffar kommunikationsproffsen Andreea Bernicu och Michael Elowsson på Kreativ Kraft i Linköping. De berättar om digital strategi och deras metodik för att hjälpa företag att lyckas med sin digitala kommunikation och fler affärer.
Michael Elowsson är grundare och VD på kommunikationsbyrån Kreativ Kraft i Linköping. Andrea Bernicu är projektledare och digital strateg. Företaget grundades 2009. Michael har drivit webbbyrå sedan 1998. Idag jobbar de i huvudsak med marknadsföring i digitala kanaler. Men det händer att de gör en och annan annons för print, berättar Michael.
Andrea Bernicu kommer ursprungligen från Rumänien där hon utbildade sig till lärare, och vidarebildade sig i Frankrike inom kommunikation. Hon har forskat inom antropologi, sociologi och bilder. Hon hade en stor passion för reklambranschen och ville verkligen förstå psykologin bakom en bild, och hur en bild kan påverka vårt köpbeteende.
Hur kommer det sociala medie-landskapet att se ut kommande året?
För Andrea är det som en virvel i huvudet som man blir neddragen i. Det händer hela tiden något nytt, nästa för mycket. En småföretagare har inte en chans att hinna i kapp. För det större företaget är det enklare där det finns en marknadsbyrå och pr byrå som hjälper till.
Varför sociala medier om det tar så mycket tid och händer så mycket?
Anledningen är att det är där din målgrupp befinner sig, oavsett vad du säljer. Michael Elowsson menar att i grund och botten handlar dem om att lära känna sin målgrupp, och ta reda på hur du kan nå ut till dem på bästa sätt.
För ett lokalt företag är marknadsföring i sociala kanaler ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig. Du kan marknadsföra dig mot en mycket specifik målgrupp till en låg kostnad. Dessutom går det att mäta effekten mycket bättre än till exempel en annons i tidningen.
Det första Kreativ Kraft gör med en ny kund är att göra en målgruppsanalys. Hur ser den ut och vad vill man uppnå med målgruppen med de insatser de gör.
Andrea menar att det är många småföretag som startar en Facebooksida bara för att alla andra gör det. Börja i stället med målgruppsanalysen och en psykografisk analys.
Det är en kartläggning av de som interagerar med varumärket. Vad pratar de om? När
pratar de om varumärket? Vad tycker de om? Vad har de för problem och hur kan vi lösa dem? Det är mycket psykologi på respektive plattform.
Under 2016 var det mycket prat om SOLOMO, Social Local Mobile. För en webbshop spelar det ingen roll vart kunden befinner sig. Det viktiga är att de delar samma intresse och är en del av samma målgrupp.
Ett exempel – Garden Girl
Gardengirl är ett Åtvidabergsföretag som startade av Petra Maison i liten skala för 10 år sedan. Men har det vuxit sig stort inom trädgårdsverktyg och trädgårdskläder för kvinnor. Nu har de en satsning på digitala plattformar med bland annat en webshow. Andrea har hjälpt dem med att definiera och hitta målgruppen genom undersökningar.
Det visade sig att The Gardengirl heter Veronica. Tidigare hade företaget fokus på de som handlade av dem, men inte de som interagerade med dem. Numera finns Gardengirl på Facebook, Instagram, Facebook och med en blogg. Där tänker man inte bara på säsongen utan vad som händer i “Veronicas” huvud, vad hon tänker på.
Det finns massor med verktyg för att analysera målgruppen på de olika plattformarna. Ett exempel är att de analyserar vilka ord som är vanligt förekommande i diskussionerna band fansen på Facebook. Dessa ord bakas i i bloggen och poster för att göra varumärket sökbart. Posterna måste ha rätt tone of voice. Istället för att prata till en stor grupp, eller alla, så pratar inläggen till avlåtaren Veronica.
Ett till exempel – Mantorps Däckservice
Ett annat exempel är Mantorps Däckservice som är rätt nystartat. De har bygge en ny fin verkstad, och deras utmaning är nu hur de lockar kunder till sig. Kreativ Kraft har hjälpt dem med deras nya hemsida och kommer även att hjälpa till med att komma igång med sociala medier. De finns på Google Places med 360 graders bilder. De vänder sig både till konsumenter (B2C) och till företag (B2B). Frågan är du hur man når ut till båda dessa målgrupper.
I deras fall har de valt att jobba med Facebook och Linkedin. Vi måste hjälpa våra kunder med vart de skall synas. De kanske vill synas överallt. Men vi kanske helt enkelt får bestämma åt dem att de skall synas på några utvalda kanaler och vara relevant där. Andrea har dels utgått från målgrupperna men också var personerna bakom företaget är vana att jobba med. I detta fall fanns de privat på Facebook och gillade bilar.
Det kan vara svårt för en företagare att riktigt känna sin målgrupp. Man är så uppe i sin egen verksamhet att det inte finns tid till att tänka efter, säger Michael Elowsson. Det kan också vara facktermer som används av företaget men inte av kunderna. T.ex. hjulskifte och däckbyte.
Lyssna på hela avsnittet här: