Kreativ Kraft är en etablerad Kommunikationsbyrå i Linköping. VD Michael Elowsson berättar om hur det började och hur företaget växte till 8 personer idag. Vi får veta vilka uppdrag de är mest stolta över, och vad som har var deras största utmaningar. Michael berättar om deras strategi för att skaffa nya kunder och hur de skall expandera i framtiden.
Michael Elowsson och Robin Hjärtström, Art Director, äger Kreativ Kraft tillsammans. De brinner för marknadsföring och att hjälpa sina kunder att uppnå bättre resultat genom smart marknadsföring i relevanta kanaler.
Robin tycker det roligaste är att få jobba med så olika branscher och att få lära sig så mycket.
Michael Elowsson grundade Kreativ Kraft 2009 tillsammans med en kollega som inte längre är kvar som ägare. Michael kom från webb branschen och kollegan kom från den traditionella reklambranschen. Michael startade sin första webbyrå 1998.
Robin Hjärtström var den första anställda i företaget. Ett stort steg att anställa en person tyckte Michael. Idag är de 8 personer i företaget. Det är egna utvecklare, front end och back end utvecklare, en art director, en digital strateg, en projektledare och originellare/produktionsledare.
Kreativ Kraft är idag en kommunikationsbyrå som är mycket inriktad på digital kommunikation. Men de kan även göra analoga arbeten som annonser i tidningar.
Det var en slump att jag blev företagare, berättar Michael. I ung ålder var hans dröm att bli politisk rådgivare eller statsvetare. Det började med att Michael gjorde en hemsida åt en artist, som senare fick ett skivbolagskontrakt. Skivbolaget frågade om han inte ville ha betalt, och de tyckte Michael skulle skaffa en F-skatt och fakturera. Sen fick han frågan om att jobba med en annan artist på samma bolag.
Har det funnits någon riktigt tuff period i företagandet?
Inte annat än perioder med svåra beslut som t.ex. har med strategi och personalen att göra. Eftersom värderingarna bygger på personal som trivs, att de bryr sig om varandra och sin omvärld, blir det tufft att ibland behöva säga upp folk.
Hur skall man tänka om man vill växa och anställa?
Den viktigaste frågan är om du måste anställa någon. Det kanske går att hyra in personal istället. Ta även in praktikanter, säger Mikael.
Vad är er största framgång?
Boxholms Ost kampanjen från förra julen är vi nöjda med, säger Michael. Det handlade om att sälja mer gräddost till julen. Gräddosten sålde slut!
Det är roligt att se när kunder växer under resans gång. GardenGirl är ett sådant exempel.
Hur skaffar ni nya kunder?
Vi lever på att vi gör ett bra jobb, är prisvärda och levererar. Vi försöker träffa så mycket folk som möjligt genom att gå på nätverksträffar och mingel, berättar Michael.
De ringer även kalla samtal till folk de träffar under nätverkandet.
Värdeord
Kunskap, engagemang och lönsamhet är tre grundord som de lever efter på Kreativ Kraft. Om de skall bli lönsamma måste de hjälpa sina kunder till lönsamma affärer. Engagemang betyder att de brinner för det de gör och kunderna brinner för sin verksamhet. De bryr sig om varandra och omvärlden.
Hur ser Kreativ Kraft ut om fem år?
Då kommer de var några till och fortsatt vara en kommunikationsbyrå i framkant. Kanske finns det ett kontor någonstans i världen. Det kanske är en kund som är global, och för att behålla den så kanske det krävs att vi följer med.
Det är en uppmaning till alla som driver företag, skapa en önskelista på vad du vill åstadkomma och vad verksamheten skall leda till. Sen är det bara att börja jobba efter det, menar Magnus Johansson.
Så jobbar de med sälj
Vi har en wish-list, ett antal företag och varumärken som vi väldigt gärna skulle vilja jobba med. Vi även ett aktivt säljarbete och säljmöten. Alla på företaget skall kunna jobba med försäljning på sitt sätt, även om vissa medarbetare mer hamnar inom merförsäljningsdelen.
Om du förutom att utföra uppdrag åt kunden även blir en del av kundens och din egen strategiska utveckling kan du expandera med kunden. Det är ofta något som kunderna sätter värde på.
Michael Elowsson strävare alltid efter att vara transparent med kunderna, för att det underlättar allas arbete och stärker relationerna. De bästa uppdragen blir då man känner varandra väl.