Är du kreativ? Är ditt företag kreativt? Det handlar om hur kreativitet kan få företaget att växa och personalen bli mer motiverad. PG Wettsjö från EQP berättar historier om sig själv och andra hur kreativiteten skapat tillväxt och försäljning. Vi pratar om hur man skapar en kreativ miljö på företaget och hur trygghet och målbilder påverkar din egen kreativitet.
Kreativitet är att gå utanför boxen och tänka på ett annorlunda sätt. För företag som törs gå utanför boxen kan det gå väldigt bra för. Ibland är det bara små förändringar som kan få avgörande betydelser för slutresultatet.
Att vara kreativ, lösningsorienterad och flexibel är tre egenskaper som hänger ihop. Kreativa företag hittar ofta nya vägar. Om du är ute och plockar bär och följer alla andra och deras stigar kommer du inte hita några bär. Om du däremot tar andra vägar så kanske du hittar bärställen där ingen annan har gått.
När PG Wettsjö var arton år startade han tillsammans med några andra företaget SOVA, som idag heter Sovabutikerna. I början handlade det om vattensängar som var helt nytt på den tiden. Deras norska kollegor och några svenska kollegor hade ett erbjudande om att testa en vattensäng i 30 dagar.
PG gick på gymnasiets ekonomiska linje och hade en lärare som inte tyckte att sälja vattensängar var någon bra idé. Det var invigning av en butik lördagen innan första advent 1984. På måndagen frågade läraren om hur många sängar PG hade sålt. -Tre stycken svarade PG. Då blev läraren tyst. Det läraren inte visste var att det skulle ta fyra månader innan den fjärde sängen såldes.
Att få 30 dagars returrätt på vattensängarna fungerade inte så bra. PG hittade därför på ett nytt sätt, att testa en vattensäng i 60 dagar för en krona. Det blev en lång kö av kunder som ville prova en vattensäng i 60 dagar. Det var egentligen samma erbjudande som innan men nu skrev PG att det kostade en krona. Dessutom stod det i det finstilta att kunderna måste betala för hemtransport, montering, bäddmadrass och returen. Det kanske kostade totalt 1500 kr att prova för en krona.
Effekten blev att oseriösa spekulanter inte ville prova vattensängen. Det blev än försäljningssucce och det gjorde att de kom in i sängbranschen. Senare började de även sälja vanliga sängar.
Företag som är kreativa hittar alternativa vägar att gå. En akilleshäl för många företag är att de gör som de alltid har gjort. Det gäller därför att finna vägar, piskor och morötter som får folka att göra lite annorlunda, som gör att man implementerar nya vanor.
Gyllene cirkeln
När man kommer som nyanställd till ett företag är det viktigaste elementär baskunskap om arbetstider, vad förväntas det av mig, vilka är mina arbetstider, vem är min chef osv. . Denna kunskap göra att man är trygg och mår bra. Det gör att vi får positiva bilder i hjärnan och blir bättre på att kommunicera.
Det omvända gäller om jag mår dåligt. Det ger negativa bilder i hjärnan och jag blir passiv, oflexibel och problemorienterande.
PG berättar om en kväll där han borde förbereda sig inför kommande dag, men frun
och barnen kräver sin tid. När allt är klart och han till slut får tid att förbereda sig kommer frun och frågar om de skall åka till Danmark på semester i på sportlovet. Han svara vresigt att vad skall vi där och göra. Hans fokus ligger inte på att planera sportlovet, han vill förbereda sig.
Om frun istället hade frågat PG om han ville åka till Danmark och fiska, vilken är hans favorithobby, hande hans attiyd varit en helt annan. Inga problem med barnen, hunden eller akvariefiskarna, säger PG, det fixar jag. Hur kommer det sig att han blev så aktiv, flexibel och lösningsorienterad? Jo, hans hustru placerade en bild i PG´s huvud som attraherade honom.
Historien visar hur man blir kreativ när man får en positiv bild i hjärnana. Det handlar om att skapa bilder i hjärnan. När man känner sig trygg då vågar man prova och då mår man bättre.
För att få kreativ personal skall du öka kunskapsnivån snabbt hos dem du anställer. I början har varje anställd en hög motivationsnivå och låg kunskapsnivå (om sin nya arbetsplats). Motivationen sjunker med tiden och kunskapen ökar med tiden hos en anställd på ett företag.
Är vi kreativa i Sverige?
I en del branscher är vi jättekreativa, i andra branscher befinner vi oss på 1800-talet säger PG. I vissa trafikskolor var det som tiden stått still i 30 år, samma gardiner och samma soffgrupp som när man tog körkort! Inom restaurangbranschen, bagerier och
konditorier har det hänt mycket, där uppskattas kreativitet.
Är det en fördel att vara kreativ i en kreativa bransch?
Både ja och nej. Är du mer kreativ än kunderna kommer ingen vilja köpa av dig. Det finns företag som gått i konkurs för de var två tre år före sin tid. Sen kommer någon annan ett år senare och börjar med samma sak.
All kreativitet måste ha ett syfte, och betala sig. Om inte kunderna uppskattar din kreativitet så är den till ingen nytta.
Det var ett företag vars ägare måste lämna över ägandet till sina två söner. Den ena var en riktig kontrollör som hade ordning och reda på allt. Den andra var en individualist, idespruta och köpte saker för pengar han inte hade för att imponera på dem han inte kände. De gick ut och marknadsförde sig för några miljoner.
Hade den idesprutande brodern fått göra som han ville, att satsa på stora dyra projekt och inköp, då hade företaget gått i konkurs. Hade den andra ordningsamma brodern fått som han ville då hade kanske företaget också gått i konkurs. Det som behövdes var en blandning av båda bröderna.
Redan att starta ett företag är kreativt. Men gör det av rätt anledning din passion och ett behov på marknaden.
Lyssna på hela avsnittet här: