Nina Jansdotter – företagare och socialmedianörd

Nina Jansdotter är egenföretagaren som har en passion för sociala medier. Hon är företagaren som lockas av det fria livet och följa sin egen rytm. Det handlar om Ninas syn på företagande och hur hon skaffar kunder. Det blir även en hel del prat om hur man lyckas på sociala medier och Ninas strategi för att nå ut på Facebook och Linkedin.

Nina Jansdotter började sin entreprenörsbana som nittonåring. Hon startade en ridsportbutik för att hon älskade hästar och att göra sin hobby till sitt jobb. I gymnasiet ville Nina ta den snabbaste vägen och det var två årig social linje. Med hästbutiken blev Nina Jansdotter entreprenörsbiten. Hon har sedan dess aldrig haft ett riktigt jobb, enligt henne själv. Efter ett par år med ridsportbutiken började Nina läsa beteendevetenskap på Lunds Universitet.

Socialmedianörd

Nina ser sig idag som en socialmedianörd, för att sociala medier är vad hon brinner mest för. Som beteendevetare är det spännande att se hur man kan hjälpa eller stjälpa sig själv med sitt varumärke och nätverkande. I sociala medier är det ett skådespel som pågår hela tiden, varje dag tycker Nina. Hon lever på att vara socialmedianörd och åker runt och föreläser, skriver böcker, coachar och hjälper klienter som vill synas.

Nina kan aldrig tänka sig ett vanlig jobb för hon anser sig vara för introvert och ha svårt att samarbeta med andra. Men på nätet och i mingelsammanhang är Nina otroligt social, bland annat genom tidningen Starta och driva eget företag, med startupbar och nätverket 38+ som är en facbookgrupp i Malmö.

Innan interneteran och sociala medier jobbade Nina som frilans som kursledare på olika studieförbund med mental träning och personlig utveckling. Ninas nuvarande företag startades för 15 år sedan. Nina skrev även några böcker.

Nina började med sociala medier för cirka 10 år sedan, inte alls någon av de första, och det har fortsatt även nu. Det är först när tillräckligt många säger att du måste vara med som hon går in.

Sociala medier tar mycket tid

För att snabbt nå framgång i ett socialt medium måste du satsa mycket tid och arbete. Det krävs att du är mycket kommunikativ, samspelar och sticker ut lagom mycket, säger Nina.

Nina vill nästan inte rekommendera sociala medier för att det slukar så mycket tid. Hur gör man för att hinna med det? Svaret är att det är Ninas jobb att synas på sociala medier, allt hon gör syns på nätet. Många andra jobbar säker ännu mer, men exponerar inte sitt arbete i samma grad som Nina gör.

Publicerar ofta utan en massa funderingar

När Nina skriver något så publiceras det oftast direkt utan en massa funderingar, hon bara gör och på så sätt blir det rätt så produktivt.

Nina har aldrig satsat på tillväxt av företaget, hon jobbar hellre med underleverantörer. Hon lockas inte av att jobba på ett ställe och leda en verksamhet. Hon lockas mer av det fria livet och följa sin egen rytm. Det är klart att ibland skulle det vara bra att ha en stab av anställda som kan backa upp de upptåg som jag har, säger Nina.

Ninas tjänster idag är dels att vara konsult inom sociala medier, att ge råd och tips kring hur man når ur. Det är ochså att ge konkret spridning med hjälp av sitt nätverk till de individer hon samarbetar med.

Hur gör man för att få ett stort nätverk?

Nina tycker att man skall ta en plattform i taget. Börja t.ex. med Facebook och bli riktigt bra på det. Försök vara ansluten till dem som har inflytande. Det gäller att förstå vilken ton som fungerar och att testa sig fram. Observera de som har framgång och inspireras av dem. Dina inlägg måste vara värdeskapande och inte bara vara reklam. Testa vad som fungerar och vad som gillas genom att lägga ut lite olika sorts innehåll.

Ett exempel är när Nina började på Linkedin för ett par månader sedan. Hon märkte då att det fanns ett behov av att människor ville få kontakt med nya kontakter och nätverka. Nina började lägga ut nätverkstrådar, och det hade hon testat innan på Facebook. Det blir som en plattform för nätverkande i plattformen.

Det visade sig fungera jättebra, alla ville nätverka, och Nina fick på köpet massor med nya kontakter och stor synlighet. Alla har inte tyckt att det är jättebra, Nina har fått mycket kritik för sina nätverkstrådar. Några tycker att nätverkande på Linkedin endast skall ske med de som man träffat eller känner på något sätt.

Att ha många vänner på Facebook och Linkedin behöver inte betyda att du får ett stort engagemang på dina inlägg. Många läser mest utan att synas. När man sedan möter någon av dessa i verkliga livet visar det sig att de kanske läser allt du lagt ut, säger Nina.

Borde alla företag aktivera sig på sociala medier?

Jaa, det anser Nina. Alla borde ta del av det som bjuds på sociala medier. Hitta den kanal som passar dig och ha ett konto så du kan observera vad som händer. Det är aldrig för sent att börja komma igång med sociala medier. Hitta den kanal som du tycker är rolig, för det krävs mycket tid och då måste det vara roligt för att det skall bli av.

Just nu är det Linkedin som är Ninas fokuskanal. Hon har bara funnits där i ett par månader men haft en raketkarriär. Hon har tränat på Facebook, och testade samma strategier på Linkedin. Det visade sig att vissa av strategierna fungerade tio gånger bättre på Linkedin. I början kände Nina sig som en katt bland hermelinerna på Linkedin. Många sade att hon kunde hålla sig till sitt Facebook.

Nina brukar ställa frågor på Linkedin utan egen åsikt. Det visar sig fungera bäst för Nina. Det krävs att ditt nätverk är vana vid din stil, att du ställer frågor och att du vill att folk skall kommentera. Du behöver många kontakter på Linkedin för att få engagemang, gärna fler än 1000 personer i ditt Linkedinnätverk, tycker Nina Jansdotter.

Nina tycker det är bra med många kontakter, ur denna mängd vaskar hon fram de kvalitativa relationerna. Att ha många kontakter ger fler kvalitativa kontakter, menar Nina.

Lyssna gärna på Nina Jansdotter och Marie Hagberg egna podd, Nätverkspodden, som kommer ut ett par gånger i veckan.