Björn Strid berättar om sina dagar som säljare på Hemglass, TNT, Swiss Post och DHL. Hur gjorde han för att ständigt slå säljrekord? Och hur blev han till slut säljcoach?
Björn sitter i sin Hemglassbil i god tid och 16:00 satte han på hemglassmelodin. När han stannade till klev han ur bilen. Kom det inte några kunder så delade han ut reklamblad på gatan där han stod. Han kanske också lade ett litet kort där det stod “Har ni missat hemglassbilen så ring mig”.
Han var på jobbet två timmar innan arbetspasset började för att glassen skulle vara riktigt kall. Han förberedde allt och fyllde på.
Han delade ofta ut stamkundskort och gav extrapaket glass gratis. Han stod alltid vid bilen på ett sätt så att han såg vad kunderna tittade på och ville ha. Det blev som en behovsanalys.
Björn frågade vad som händer i helgen som ev kunde leda till ett kompletterande köp. Ibland sålde han extra dataspel till de som det passade för.
Försäljningen byggde på ett genuint intresse på vad kunden riktade sin uppmärksamhet på.
Hur hann du allt detta?
Om Björn låg efter i tiden blev det inte så mycket merförsäljning. Och omvänt om han låg före så gav han kunderna mer tid.
Björn delade ut glass till hundar, vars ägare ibland köpte glass. Han hade alltid ett ställe att åka till före och efter turen. En tur består av 70 stopp. Sen tillkom Björns extra stopp som totalt blev 90-100 stopp.
Ett femtiotal kunder hade Björn nog fått oavsett vad han hade gjort på en kväll. Allt annat var den försäljning som Björn byggde upp med många små knep.
Tiden på TNT
Där var det mycket mer professionellt med rekryterade personer vart man än kom. Det märkets på klädsel och beteende. På Hemglass var det många personer som jobbade av olika orsaker och kanske inte bara hade passion för sälj, utan mer att ha ett jobb, säger Björn.
En dag på TNT började tidigt för att kunna lära sig. Han passade på att ringa till VD på morgonen. Det kunde hända att han kunde ha tre av dagens viktigaste samtal redan innan de andra säljarna hade kommit.
Man blir en länk mellan kundtjänst och säljjobbet. Det var att svar på inkommande samtal från kunder och ringa på listor. Det var mycket aktivitet redan från start. Det ger energi till hela kontoret. På förmiddagen var det ofta ett möte vid kl 10, lunchmöte och ett par möten till på eftermiddagen. Sen avslutade han dagen på kontoret.
De flesta kunderna var i närheten så transporterna inte blev så långa. Det gällde att ta möten som låg nära varandra för att hinna med.
Björns viktigaste uppgift på TNT var att få ut sitt namn och varumärke till så många som möjligt. Han la ut fiskenät och krokar hela tiden för att fånga potentiella kunder. Kravet var göra minst tio besök per vecka, som skulle bokas upp själva. Det gällde att få ut mycket av varje kundbesök. Björn frågade alltid efter referenser på andra som han kunde besöka, konkurrenter eller leverantörer.
Ibland var det tufft, när man inte kom igång med besöken. Speciellt efter ledigheter kunde det vara lugn, berättar Björn.
Han gillar att jobba under press, så det blev sällan något problem för Björn med kravet på att göra ett visst antal kundbesök. Det var en positiv stress.
Björn hamnade i ett läge på TNT där det enda alternativet var att sätta högsta fart. Det resulterade i 150 nya kunder på tre år, cirka en i veckan. Mycket av framgången var ett vinnande beteende, och ett eget ansvar för sina handlingar. Det gillar kunderna. För att det skall bli en affär krävs det att kunderna gillar dig och att de förstår vad som skall köpas. Med dessa två komponenter blir det lätt en affär!
Björn har tänkt att aldrig komma i konflikt med kunder. Skulle det ändå hända så måste man ta sitt ansvar och ordna upp det.
Efter TNT började Björn på Cerina Consulting. Även om han bara jobbade där i tre månade så är tre av hans bästa vänner idag från det företaget. Efter en kort tid på Cerina hörde Swiss Post av sig och ville anställa Björn.
När Björn började på Swiss Post var han etablerad och kände marknaden. Han visste vad som förväntades av honom. Dessutom var självförtroendet på topp!
Han ringde runt till alla sina kontakter från TNT tiden, och sade att han var på Swiss Post. Tyvärr skapade slutet på TNT ett hämndbegär hos Björn som ge igen till TNT.
På Swiss Post jobbade Björn i alla led hos kunderna. Han var nyfiken på allt hos kunderna, som tycket det var trevlig att berätta om sig själva. Det ledde till att han mde tiden visst mycket om kundens verksamhet. Och det ledde till öka förtroende eftersom kunderna märkte att han visste vad han pratade om.
Som säljare måste du visa intresse för kundernas verksamhet!
Björn menar att många säljare inte gör det mest enkla i försäljning, att visa intresse för kunderna. Det beror på brist på motivation och förståelse för kunderna och egna insikter i vad man gör, menar Björn.
För att lyckas som säljare måste du ha mycket aktivitet, och jobba i intervaller med uppryckningar, säger Björn.
Efter Swiss Post började Björn på DHL. Där började man med att ringa alla sina gamla kunder. Men mitt i allt detta hade DHL vunnit en stor upphandling till Sandvik Coromant. Detta blev Björns ansvarsområde som key account manager. Det var en roll med stor pondus och internt inflytande.
Björn var även produktansvarig på DHL med 300 säljare i Norden till sitt förfogande. Då blev jobbet att utbilda, föreläsa och göra sambesk. Han visade hur de skall sälja sina produkter.
Efter tiden på DHL startade Björn eget företag och utbildade sig till säljcoach. Förra året arrangerade Björn säljdagen Tribune, med Fredrik Eklund på ett stort event med 1000 deltagare. Om detta säljevent kan man höra mer av i Säljpodden. Som säljare får du inte vara rädd för förändring.
Björns säljtips
- Du måste ha en glädje i ditt säljarbete
- Bestäm dig för att göra ditt bästa på ditt nuvarande jobb
- Se dina kunder som människor och försök lära känna dem.
- Om du har ett sant intresse för ditt säljjobb kommer säljtekniken av sig själv.
Björn Strid hittar du på www.eqp.se .