Välgörenhet för företagare med stort hjärta – Tappra Barn

Varför skall ett företag engagera sig i välgörenhet? Tappra Barn är en lokal välgörenhetsorganisation som vuxit mycket i Linköping, Jönköping och Göteborg. Vi träffar projektledaren Niklas Lillman som ger svar på varför man skall engagera sig i välgörenhet. Han berättar hur verksamheten startade med hjälp av f.d. hockeyspelaren Magnus Johansson. Idag samarbetar de med flera hundra företag, som har en sak gemensamt, en företagsledning med stort hjärta.

Niklas Lillman jobbar på Tappra Barn, en liten välgörenhetsorganisation som försöker hjälpa barn. Det startade 2011 för att de kände att de ville hjälpa barn. Det var Niklas och den pensionerade hockeyspelaren Magnus Johansson som drog i gång det hela.

De satt och grillade en kväll och kom fram till att de ville göra en välgörenhetsdag med dett tydligt golfinslag. De bestämde direkt att köra igång detta tillsamman med en tredje person, Mikael Berggren, som jobbade med event. Det slutade med att de ställde krav på varandra för att göra detta.

Niklas Lillman hade som villkor att Magnus Johansson skulle vara med aktivt, inte bara sätta stt kända namn på eventet. Han ville också att välgörenheten skulle gå till utsatta barn. Magnus å andra sidan krävde att det välgörenheten skall ske på lokal nivå. Det skulle vara en liten organisation får större kraft om man satsar lokalt.

Sen drog de igång arbetet med att hitta intressenter. Niklas kollade med tio företag och Magnus Johansson kollade med tio profier. Alla var med, så de startade upp planeringen av golftävlingen.

Första året engagerade 40 företag

Första året gjordes golfen tillsammans med barndiabetesfonden, och kallades Mange Johanssons dag för tappra barn. I maj 2011 hölls golfen med 100 deltagare och 40 företag. Det var lokala kändisar, idrottare som Mange Johansson kände och nöjesprofiler som Kristin Kasperssen och Janne Schaffer. Företag stod vid varje hål och presenterade sin sak, följt av en bankett på kvällen där de auktionerade ut saker. Totalt kunde de skänka 250 000 kr till barndiabetesfonden som resultat av golftävlingen.

Sen träffades de en månade senare och frågade företagen om de ville vara med igen. Och det ville de. Så då var saken klar, de skulle arrangeran en ny golftävling nästa år också. Så höll det på tills 2015 med över 200 deltagande företag. På kvällen kom det nästan 400 personer.

Det växte

Banketten gick från att 2011 varit ett tält på gräsmattan i Landeryd till en större lokal inne i Linköping 2015. Efter fem år så kände de att det tog för mycket tid från deras befintliga jobb och deras familjer. Under den här peridoden jobbade Niklas Lillaman på Stadium och senare med event på ActiPro och Landeryds Golfklubb.

Efter fem år hade de samlat in 2.2 miljoner kronor och frågan var om de skulle lägga ner eller anställa en projektledare som får driva det mer professionellt. Resultatet blev att Niklas Lillman blev anställd som projektledare och så har det varit sedan tre år tillbaka. Verksamheten bedrivs i en stiftelse som äger ett aktiebolag.

I början var de lite emot stiftelse som form. Magnus Johansson startade redan 2011 ett aktiebolag för golfeventet för att det inte skall vara något hemligt i ekonomin. 2015 startades stiftelsen Tappra Barn för att garantera att det inte blir något annat än just en stiftelse.

Nu finns Tappra Barn även i Göteborg och Jönköping. Pebben Axelsson & Christian Olsson är värdar i Göteborg och Johan Davidsson & Pelle Edberg i Jönköping. Dessa personer väljer vart insamlade pengar skall gå i varje stad. Dvs det som samlas in i Jönköping skänks i Jönköping till Ryhov Barnklinik. Där har det möjliggjort en ny lekplats, tagit in clowner och byggt om ett väntrum. I Göteborg går insamlade pengar till Jontefonden som hjälper barn som behöver byta organ. Enligt Stiftelsens stadgar skall pengarna gå till tappra utsatta barn.

2018 startas upp med en kick off där de berättar vart pengarna går, sen kommer golfdagen, en after work under hösten, en stor välgörenhetsgala och en julkampanj.

Vilka företag stöttar Tappra Barn?

Det är små och medelstora företag med ledning som har ett stort hjärta, säger Niklas Lillman. Totalt samarbetar Tappra Barn med 500 företag. Det är beslutsfattare med ett stort hjärta. Ett exempel är om de säljer ett par Zlatanskor som kostar 3000 kr att köpa in kan säljas för 50 000 kr för att Zlatan har skrivit på dem. Det börjar bli många receptioner och konferensrum där det hänger saker som köpts från Tappra Barn, berättar Niklas.

Partnerskapet med företagen måste vara bra för alla parter, givaren företaget, tapprabarn och barnen, betonar Niklas. Tappra Barn strävar efter långa relationer med företaget. Ett exempel på det är hålsponsorerna som första året var 17 st. 15 av dem är fortfarande kvar.

Hur blir det bra för företagarna?

Till exempel hålls en VIP-kväll i februari där 150 beslutsfattare träffas. Dels är det ett nätverkande och dels en möjlighet att profilera sitt företag med ett gott hjärta. Niklas Lillman besöker gärna stödjande företag och berättar om verksamheten.

Målsättning för 2018

Niklas Lillman vill kunna samla in 1 miljon kr per stad under 2018. Till saken hör att Tappra Barn sällan skänker rena pengar. De försöker istället omvandla pengar till saker som skänks till barnen. I Ryhov i Jönköping fick de in 700 000 kr, men de har skänkt saker för 1.5 miljoner kronor. När de till exempel anlitade en leverantör av lekpark för 100 000 kr fick de utrustning för 300 000 kr.

I Linköping har Tappra Barn stöttat Ronald McDonalds Hus. Och Niklas tycker det är bra att kunna visa partners vad de facto har bidragit till. Då blir det väldigt tydligt vad pengarna går till.

Skall man engagera sitt företag i välgörenhet?

Niklas Lillman tror att det kommer allt mer som en del i att vi vill äta allt bättre, vi vill måna om en bättre värld och hjälpa dem som har det tufft. Niklas pratar mycket med andra välgörenhetsorganisationer med hur de kan hjälpa varandra.

När ett företag stöttar Tappra Barn så kan det leda till ett engagemang bland de anställda. Exempel är Korvgubben i Linköping som skänkte en krona per såld burk till Tappra Barn. Alla femton på företaget var engagerade i det och brann för kampanjen. Det blev otroligt bra för Tappra Barn som fick in 30 000 kr. Men samtidigt sålde Korvgubben flera gånger mer än de brukar.

Under julen hade Tappra Barn samarbete med 30 företag. När företagen träffar varandra via Tappra Barn så kan det uppstå affärsrelationer som man kanske inte först tänkte på.

Deras vision

Tappra Barn skall inte växa med två städer per år. Snarare skall de växa i bra städer, med kvalitet som ger ett bra överskott. Tappra Barn vill växa långsamt och på sina villkor. Typiskt kommer det bli i mellanstora städer liknande Linköping och Jönköping.

Vill du komma i kontakt med Tappra Barn?

Niklas Lillman
0708-99 44 23
niklas.lillman@tapprabarn.se

www.tapprabarn.se/kontakt/