637 Att nå ut i dagens mediabrus – med Andreas Utterström

Andreas Utterström ger konkreta tips på hur du når ut med din kommunikation. Vi pratar om att tydlighet är nyckeln, att skriva kort och koncist och testa och lära sig hela tiden. Det handlar om att skaffa sig koll på samtiden och att kunna kommunicera på olika sätt. I det här avsnittet får du konkreta tips på hur ditt företag kan bli tydligare och mindre spretigt i er kommunikation som leder till bättre affärer och stärkt varumärke. 

Innehåll:

Modern Kommunikation och PR:

  • Modern Kommunikation: Att ha koll på samtiden och kunna kommunicera på olika sätt, både envägs och tvåvägs.
  • Exempel på effektiv kommunikation: Avanza, en bank som lär ut om pengar genom appar och poddar. Klädmärket Asket som visar tillverkningskostnader för transparens och konsekvent varumärke.

Viktiga Poänger:

  • Medielandskapet förändras: Det skapar nya krav och möjligheter för att nå ut med budskap.
  • Tydlighet är nyckeln: Förstå vem man är och kommunicera det konsekvent.
  • Alla kan kommunicera: Med dagens verktyg kan både stora och små företag nå ut effektivt.

Strategier och Utmaningar:

  • Skriv kort och koncist: Fokusera på tydliga budskap istället för att överanvända modeord.
  • Bilder och rörligt material: Visuellt innehåll lockar och engagerar.
  • Undvik klyschor: Var konkret och undvik överanvända uttryck.

Praktiska Råd:

  • Testa och lär: Våga experimentera med olika kommunikationsformer och lär av processen.
  • Anpassa till plattformen: Olika kanaler kräver olika typer av innehåll.
  • Ta hjälp vid behov: Anlita experter som kan guida och förbättra din kommunikationsstrategi.
  • Gemensam vision är viktig: Enas om kommunikationen inom företaget för att undvika spretighet.