Hur ser ditt varumärke ut?

Vad är ett varumärket för dig?

Det är något som uppfattas av kunden, målgruppen och som attraherar köparen. Du själv vara ett varumärke, speciellt om du är föreläsare eller konsult. Då består varumärket i dig själv och den kompetens och förmåga du har.

Att ta fram en logga tar tid, det gäller att hitta en koppling till sig själv. Magnus H Johansson skulle ta fram ett namn på sitt företag. Det blev PDP Europe AB. Men när han skulle ringa kalla samtal för att få sina första kunder kändes inte företagsnamnet bra att säga. Det betydde inget för Magnus, det var bara en dålig bokstavskombination.

Hitta en personlig koppling

Senare kom Magnus på kopplingen till vad han ville göra, utveckla och göra saker bättre. Han hittade en småländsk koppling. När Magnus var liten så vässade han och hans kompis moraknivar på en slipsten som kompisen hade hemma hos sig. Företagsnamnet blev därför Slipsten säljutveckling. Med det företagsnamnet kände Magnus att han hade något han kunde stå för. Logotypen kanske inte blev den snyggaste, men namnet var det viktigaste, säger Magnus.

När Tomas Tränkner funderade på att starta företag i höstas och vad det skulle heta, kom en massa förslag upp. Magnus Johansson föreslog helt enkelt Förnamn Efternamn AB istället för något annat. Då blir man unik. Tänk enkelt och utgå från dig själv.

För ett litet företag kan inte varumärkesfrågan ta för mycket resurser, det har man inte pengar eller tid till. De stora företagen kan spendera massor på varumärket och logotypen. Det bästa är att snegla på de stora och bli inspirerad.

Du bör tänka igenom var din marknad är. Är den lokalt eller globalt? Hur ser konkurrensen ut?

Långsiktigt arbete

Att få ut sitt varumärke är ett långsiktigt arbete, att vara konsekvent över tid. Det hanlar om innehållet och hur du levererar intryck och känslor kring varumärket. Ett exempel är en varubil med logotyp vars förare blir arg på en annan bilist. Vda ger det för signaler till andra som ser varumärket i en sådan situation?
En del säger att all reklam är bra reklam, heller ökänd än okänd. Om varumärket signalerar en attityd och åsikt så kommer genomslaget bli större, t.ex. Trumps twittrande.

När det gäller varumärken så är det repetition som gäller. Se bara på dina barn som lyssnat på radio, de går runt och sjunger reklamgingeln till slut. Att koppla varumärket till musik är effektivt, se bara på Hemglass. Eller tänk på flygresor.se!

När du har din logga, se till att du synliggör den på bilen, visitkort, pennor och kläder. Ett starkt varumärke stärker också säljaren, säger Magnus Johansson.