Vill du göra en egen podd?
Grattis, det är fantastiskt kul och utvecklande. Men det kräver en hel del arbete och investering i utrustning om det skall bli riktigt bra. Här kommer mina (Tomas Tränkner) tips som bygger på egna erfarenheter efter mer än 5 års poddande och mer än 1500 avsnitt inspelade.
Börja med att tänka igenom innehållet och vad podden skall handla om. Finns det redan liknande poddar som tar upp samma sak? Försök att hitta din nisch, så att podden blir unik. Här är några bra frågor för dig som vill starta en podd. Kolla att namnet på din podd inte är tagen av någon annan.
- Hur ofta skall podden komma ut?
- Hur långa skall avsnitten vara?
- Vilket innehåll skall det var (diskussionspodd eller intervjupodd?)
- Hur skall jag publicera podden (någon tjänst av typ Soundcloud eller Libsyn, eller själv via ett wordpressplugin)?
- Vilken teknisk utrustning behövs?
- Vart skall jag vara och spela in podden?
- Hur får jag det att låta bra?
- Hur får jag lyssnare?
- Hur länge orkar jag hålla på?
Utrustning och ljudkvalitet
Det måste låta bra om din podd, annars orkar ingen lyssna. Genom att ha koll på de viktigaste faktorerna under inspelningen kommer du långt med enkel utrustning. Här får du några förslag till utrustning för olika ambitionsnivåer.
I det enklaste fallet
I det enklaste fallet kan du använda en vanlig handsfree, eller headset, och spela in direkt till din dator. Det går också bra med en vanlig mobiltelefon av nyare slag. Avsnitt 272 är inspelad med en iPhone X med dess inbygga mikrofon. Lyssna och bedöm själv vad du tycker.
För lite mer seriös inspelning behöver du en mikrofon. Helst en rundstrålande mikrofon som tar ljud från flera håll. Lägg gärna några hundra kr på en mikrofon och se till att den har USB anslutning så att du kan koppla in den till din dator. En mikrofon som verkar fantastisk är Audio-Technica ATR2100-USB Cardioid Dynamic USB/XLR Microphone. Jag har inte provat den själv. Priset är cirka 600 kr. Tänk dock på att billiga mikrofoner inte håller samma byggkvalitet som dyrare. Det kan bli glapp och plastdelar kan spricka. Ett dyrare alternativ är Blue Microphone Yeti USB. Den kostar cirka 1600 kr.
En liten favorit är en Rode Smartlav som jag alltid har med mig. Här är en intervju med Gunter Mårder som jag gjorde med en Rode Smartlav och ljudet direkt in i telefonen.
En singel mikrofon är praktiskt och enkelt att ta med sig. Dock finns det ett flertal begränsningar. Dels kan inte alla sitta speciellt nära mikrofonen och dels kommer allt bakgrundsljud med.
För att ljudet skall bli bra med endast en mikrofon måste akustiken i inspelningsrummet vara gynnsam, dvs ljudabsorberande golv, väggar och tak. Ett bibliotek, sovrum eller på ett stökigt kontor (med mycket papper, böcker och annat överallt) fungerar bra. Om du har möjlighet så lägg på en tjock matta på golvet, en duk på bordet och ställ upp några madrasser på väggarna.En del sitter i en garderob när de spelar in, det har inte jag provat.
Har du tillgång till en riktig studio är det det bästa. Vi har bara varit i studio några få gånger.
Det viktigaste rådet är att hålla sig nära mikrofonen, det gör underverk för ljudkvaliteten. Håll er nära mikrofonen, helst bara en tvärhand från mikrofonen. Se till att inspelningsnivåerna inte blir för höga. Det är bättre med för låga nivåer än för höga.
När du spelar in podd vill du ha lugn runt om kring, så att du kan fokusera helt och hållet på inspelningen. Jag har varit med om alla tänkbara oljud, kylskåp, plattläggare, dieselaggregat, personer som pratar ljudligt i telefon utanför dörren.
En annan svårare sak är elektriska störningar. Dessa är mystiska fält i rummet som skapar ett brum i inspelningen. Ofta beror det på oskyddade transformatorer av låg kvalitet. Fenomenet kan vara mycket lokalt, speciellt för dynamiska mikrofoner som är riktningsberoende. Även mobiltelefoner kan orsakar störningar. Jag har alltid min telefon i flygplansläge vid inspelning.
Försök att göra det så färdigt som möjligt direkt så att editeringen blir minimal. Det tar en väldig tid att redigera poddavsnitt.
Utrustning för dig som vill ta nästa steg
Nästa tekniksteg i podcastandet är att skaffa fler mikrofoner. Då slipper du mycket av ovanstående problem och blir mindre känslig av akustiken i rummet. Det har fortfarande betydelse men med dynamiska mikrofoner kommer bara ljudet rakt framifrån med. Vi använder Rode Procaster mikrofoner som kopplades i början till en mixer, Behringer Q1202 USB, en prisvärd mixer. Den kopplas direkt till datorn via en USB ingång.
Jag har även numera en Rode Reporter med en separat omvandlare (XLR till lightning) för ljud direkt in i iPhone. Jag har trådlösa myggor och headset för poddinspelning live på scen. Hör av dig så kan jag berätta mer. Numera följer alltid en SE V3 mikrofon med med ett enkelt tripodställ som reserv om behov skulle finnas att ha med en bonusgäst.
Jag har även en Zoom H2n för spontaninspelningar. Men den har inte riktigt levt upp till förväntningarna.
ZOOM H2n – avancerad ljudinspelare med fem inbyggda mikrofoner. Men det kräver rätt handhavande och inställningar om det skall bli bra.
Utrustning för den seriösa poddaren
Det visade sig dock snart att det blev mycket utrustning att släpa på och dessutom var vi beroende av en dator och att programvaran fungerade. För att slippa detta införskaffades en Zoom H6 inspelare, som kan spela in upp till 6 kanaler separat. En fantastisk lite apparat som varken behöver dator eller extern ström. Fördelen är också att varje person har sin egen mikrofon och att alla mikrofoner spelas in separat på varsin kanal. Det ger fler möjligheter i efterhand att justera ljudet. Men det är också en helt annan budget.
Vi har även en Rode Podcaster mikrofon med inbyggt ljudkort.
Sedan kan man addera fina mikrofonstativ och popfilter. Du kan skaffa ljudabsorberande skärmar. Du kan även investera i dyrare mikrofoner. Men jag har aldrig känt att Rode Procaster mikrofonerna har varit en begränsning. Skall mikrofonen monteras permanent i en studio så kanske kondensatormikrofoner är det bästa, de tar allt ljud runt omkring och passar perfekt när ni är fler.
Nu har jag även skaffat golvstativ (tungt att släpa på) och bordsstativ med shockmount (bra men kräver bord med icke fasad undersida).
Inspelningen
Här måste du bestämma dig för formatet. Skall det vara en aktualitetspodd som spelas in och publiceras direkt, eller skall det vara avsnitt som spelas in i en serie som sedan publiceras? Vi har valt det senare just för att det är mest praktiskt. Ibland har du tid att spela in mycket och ibland inte alls. Å andra sidan kan jag tycka att poddar som spelas in samma vecka som de publiceras får en annan dynamik och aktualitet. Vi har ibland testat detta.
De flesta poddar består av två personer. Antingen en programledare som intervjuar någon, eller två personer som pratar med varandra. I några fall förekommer solopratare. Det beror på dig själv. Jag har än så länge aldrig gjort ett poddavsnitt helt solo. Det enklaste och roligaste tror jag är om ni är två stycken som pratar om något ämne. Att ha gäster kräver mer, du måste förbereda dig och se till att tekniken fungerar om det skall ske över Skype. Jag använder MP3 Skype Recorder för Skype intervjuer. Det allra bästa är om den du intervjuar har möjlighet att spela in ljudet lokalt och sedan skickaljudfilen till dig.
För bästa ljud skall du ha mikrofonen nära munnen, men inte på munnen. Jag brukar rekommendera gästerna att vara en tvärhand från mikrofonen, och försöka hålla det avståndet. Men under intervjun blir man engagerad i samtalet och tänker inte på mikrofonen, så det är inte alltid så lätt. Kontrollera även att inspelningsnivåerna inte blir för höga, eller för låga. Bättre för lågt än för högt dock. Har du bra mikrofoner så går det att förstärka ljudet mycket. Ett tips är att börja varje avsnitt med några sekunders tystnad. Då kan du använda det för digital brusreducering.
Här kan du lyssna på hur olika mikrofoner låter.
Skall man förbereda frågor?
Både ja och nej. Jag har aldrig uppskrivna frågor, andra känner sig mer bekväma med att ha det. Efter ett tag får du rutin. Däremot vill jag förbereda mig och läsa på om gästen. Tänk på den som lyssnar, vad vill de höra och förstår de det som sägs? Ha gärna papper och penna till hands. Du kanske kommer på något som sägs eller en fråga som du skall ställa.
Jag har gjort ett par poddavsnitt att förbereda sig och att ställa frågor. Kolla in avsnitt 393 och 394.
Hur långt skall ett avsnitt vara?
De flesta framgångsrika poddar är mellan 45-90 minuter. Längden avgörs av hur mycket material du har att prata om. Jag har gjort poddar på 2 minuter och på 60 minuter. Det finns inget rätt och fel. Men om det blir en bra dialog så kommer 15 minuter att kännas kort. Kortare avsnitt tar mindre tid att redigera och tar mindre plats på t.ex. Libsyn.
Upplägget
Börja alltid med att berätta om vad podden heter, vad du heter och vad det kommer att handla om. Lyssna på andra poddar för inspiration. Sluta alltid med att tacka gästen och lyssnarna, uppmana lyssnarna att kommentera i iTunes, att lyssna på andra avsnitt och att komma med förslag till gäster eller ämnen. Bjud in till dialog helt enkelt. Poddare älskar när lyssnare hör av sig. Ta bilder på dig och gästen, eller varför inte en film. Dessa kan vara mycket värda vid publicering.
En bra podd är när samtalet blir levande, engagerat, känslosamt och personligt. Det kräver en del träning att bli en bra intervjuare. Förberedelser är alltid bra. Läs på om gästen. Skriv ner några nyckelfakta och tänk till på hur du vill lägga upp intervjun. Lyssna på vad gästen säger, ställ följdfrågor. Är det något du inte förstår – fråga. Jag har aldrig förberedda frågor, däremot kan jag skriva ner ett intro som jag läser.
Jag pratar alltid med gästen en gång innan intervjun så att vi hinner bekanta oss med varandra och stämma av upplägget. Paradoxalt nog tycker jag att göra podd själv är det svåraste. Det har bara skett vid två tillfällen, i avsnitt 340 och avsnitt 353.
Efterarbete och publicering
När podden är inspelad så skall den publiceras. Det kan antingen göras direkt på din hemsida som MP3-fil utan något annat (se exempel här), eller läggas upp på ett poddhotell som Libsyn, Podbean eller Soundcloud. De allra flesta vill även finnas på iTunes. Själv använder jag Libsyn. Vi du redigera ljudet som behöver du ett ljudredigeringsprogram. Jag använder gratisprogrammet Audacity. Där finns en stor mängd redigeringsfunktioner. De viktigaste åtgärderna är att klippa bort oönskat ljud, brusreducera och justera ljudnivån. Du kan också lägga på intromusik. Passa dig bara, det finns ingen gräns för hur mycket tid man kan lägga på ljudredigering.
När du är klar med redigeringen så skall ljudfilen exporteras till ett mp3-format. Jag använder 125 kb/s och mono. Stereo ger dubbelt så stora filer och är inte alltid en fördel i lyssnandet. Ibland kan det vara det. Om du vill bli publicerad på olika poddläsare måste du ha en RSS-fil. Libsyn skapar automatiskt en sådan. Men det går även att skapa via WordPress-plugin. För att hamna på iTunes är det en ansökningsprocess. Hur det går till hittar du enkelt genom att googla “podcast på Itunes”, och logga in på iTunes Connect. Det kan ta några dagar att på podcasten publicerad.
Skall du ha musik i podden?
Om ja, så se till att det är lagligt. Det bästa är att komponera något på egen hand. Hittar du någon musik som du gillar och är gratis är risken stor att någon annan redan använder den. Det behöver inte spela någon roll. Jag har slutat med musikginglar i de poddar jag producerar. Det blir helt enkelt ett moment till.
Att få lyssnare
Alla poddare vill ha många nedladdningar. Lägger du inte ner något arbete på spridning så kommer ingen att lyssna på din podd. Undantaget är om du har riktigt, riktigt bra innehåll som sprider sig själv, men det är få förunnat. I Libsyn kan man publicera podden på Linkedin, Facebook och Twitter automatiskt. Du kan även få podden publicerad på Spotify.
Du måste själv jobba med att sprida podden. Be gästerna att gilla och dela poddavsnittet de är med i. Tag med en bild, eller en filmsnutt om poddavsnittet. Ju mer tid du lägger på spridning, ju fler nedladdningar kommer du att få. Posta poddavsnittet i olika facebookgrupper och Linkedingrupper. Kolla bara med gruppägaren att det är ok att posta podden.
Det tar tid att bygga en lyssnarbas. Dina första avsnitt kanske bara får ett fåtal lyssnare. Men bry dig inte om det, det viktiga är att det känns bra och du och gästen är nöjd. En god ide är att be någon vän om feedback på avsnitten.
Hur ofta skall avsnitt komma ut?
Publicera så ofta du kan. En gång per vecka kan vara ett mål. En gång varannan veckan fungerar också. EO Fire med John Lee Dumas kom ut varje dag under lång tid. Han kommer nu dock att ändra sitt koncept till färre men djupare avsnitt. Det byggde hans publik, det tränade honom och det gjorde att JLD blev känd. Att publicera kontinuerligt över lång tid ger bäst effekt. Entreprenörsdriv publicerar varje söndag kl 0930. Ibland kan det bli fler avsnitt i samband med event. Det är inte frekvensen som är det viktiga, det är kvaliteten på innehållet och kontinuiteten.
Jag gör en podd som kommer ut varje dag, Snacka sälj. Det är korta avsnitt. Det fungerar bra och podden har många lyssnare.
Intäkter och sponsring
Du kanske vill få intäkter på din podd? Lyssna gärna på detta poddavsnitt av Nätverkspodden med Marie Hagberg.
Räkna med att du kan få in 30-50 öre per nedladdning i sponsringsintäkter. För de flesta är det dock inget alternativ, det kommer inte ge några större pengar. Så om du skall göra podd, gör det inte för att tjäna pengar på den. Det är få som lyckas med det.
Vi kan hjälpa dig
Med den erfarenheten från Entreprenörsdriv och inspelning av hundratals avsnitt så vet vi vad som krävs för att en podd skall bli bra. Vi kan hjälpa dig med allt från planering, rådgivning, produktion och helhetsåtagande. Du väljer själv. Har du någon enstaka fråga så kontakta oss, det kostar inget.
Jag producerar följande podcasts:
Dokumentera ditt event med en podd. Vi kommer till dig och gör podd!
Vill du dokumentera ditt event på ett nytt sätt, som verkligen uppskattas av alla? Vi är vana livepodcastare och har medverkat på flera branschträffar. Vi kan komma till dig och göra podcast på ditt event. Det är mycket uppskattat och något som lever kvar långt efter eventet. Du slipper tänka på något annat än att ordna intervjuobjekt, resten fixar vi. Vi har gjort detta vid flera tillfällen åt t.ex. Mediehuset Corren , Linköpings Kommun och Styrelseakademien, vilket har varit mycket uppskattat. Hör av dig så kan vi komma med ett förslag.