Henrik Hallgren är chef på IT-företaget Redpill Linpro, med uppgiften att rekrytera kompetens och utveckla nya kundrelationer. Här berättar han om hur han gjorde för att lyckas. Det handlar om ledarskap, marknadsföring, företagskultur och drivkrafter. Henriks bästa tips för att lyckas är Ha uthållighet och tålamod Få balans mellan säljarbete och att leda medarbetare Hittar kunder […]
Blogg
#309 Så blir digital marknadsföring ett väloljat maskineri – som spottar ut leads
Marknadsföringen är idag mer digital än någonsin. Men det är fortfarande människor som gör affärer med människor. Adrian Rosca på Bidrik berättar hur han gör för att få maskineriet att fungera, så att det bidrar till fler affärer. Vilka är fallgroparna och framgångsfaktorerna för att lyckas med sin digitala marknadsplan? Adrian Rosca driver företaget Bidrik. […]
#307 Faran med att bara ha en kund
Mikael Laweby startade sitt företag med bara en kund – i två år. Han berättar om vad som hände när det uppdraget tog slut. Han ger oss massor med lärdomar och tips för att lyckas som enmansföretagare. Mikael Laweby driver det egna företaget Koching sedan 2011. Han erbjuder dels tjänster inom verksamhetslening och HR och […]
306 Företagaren som inte ser sig som företagare
Sven Lundgren driver en företagsgrupp inom produktion av våtrumsprodukter. De satsar på egen tillverkning i Sverige. Han ser sig inte som företagare, och det kan vara en fördel menar han. Idag omsätter de 70 miljoner kronor med en stark tillväxt. Sven berättar hur de jobbar med värderingar, framtidstro och rekrytering. Sven Lundgren är VD för […]
#305 Att sätta färg på sitt beteende
Det handlar om beteendestilar och färger. Ãr det vettig att klassificera olika personlighetstyper med färger? Vet du vad Jesus skulle ha för på sin stil? Eller Barak Obama, Björn Borg, Prinsessan Madelaine? Här får du svaren. Sedan boken Omgiven av idioter kom ut för fyra år sedan har färger på beteendestilar blivit allmänt känt och på […]
#304 Ville inte ha någon chef över sig – startade företag
Mattias Hillestrand är säljkonsult, framgångsrik poddare och författare av två säljböcker. Han berättar om sitt företagande och hur han nästan gick i konkurs. Mattias råd till andra företagare Skaffa kunder – det är det första och viktigaste Lägg inte alla ägg i samma korg Se till att det alltid finns olika möjligheter att tjäna […]
#303 Säljkartan – metoden som kan revolutionera ditt säljarbete
Den är lika enkel som genialisk, det handlar om säljkartan – ett systematiskt sätt att jobba med sitt säljarbete. Inga CRM-system eller programvaror behövs, bara papper och penna, eller ett excelblad. Säljkartan är perfekt för dig som behöver struktur och driv i ditt säljarbete, och framförallt du som vill ha fler kunder. I detta […]
#301 Så får du kunder till ditt nystartade företag
Det handlar om hur vi själva skaffade kunder till våra företag. Tomas berättar om hur han byggde en publik och satsade på nätverkande. Magnus gjorde en marknadsundersökning och fick två kunder direkt. Vi pratar om värdet av säljkontakter och de viktigaste punkterna för att få kunder. De viktigaste ingredienserna för få nya kunder till […]
#300 Hur kunde det bli 300 avsnitt? – och några boktips
Avsnitt 300 handlar om en tillbakablick, hur blev det så här? Vi pratar om våra favoritavsnitt genom åren och ger er sex boktips inför sommaren. Tack för att ni lyssnar på oss! Lyssnartips Magnus: Avsnitt 108 med Per Westberg Tomas: Avsnitt 70 med John Lee Dumasoch Avsnitt 239 med Magnus Lidén Boktips Hjärnans emotionella liv […]
#299 De gör kunderna framgångsrika och fossilfria
Energifabriken vill göra sina kunder framgångsrika och fossilfria. Det har varit ett vinnande koncept för de växer i raketfart. Produkterna är biodiesel, HVO och RME. Hur lyckas de växa så fort och samtidigt hålla ihop med sex delägare? Svaren får du har. Charlotte Elander och Maria Mattsson äger och driver Energifabriken tillsammans med fyra andra […]