Ken Skoog – du måste må bra för att kunna prestera bra

Ken Skoog är torghandlaren som blev VD och nu egenföretagare inom sälj och företagsutveckling. Han berättar om sin karriär, att alltid lära sig av det man gör och betydelsen av att fokusera på försäljning.

Ken har jobbat hela livet med försäljning, som torghandlare, i butik, i ett undersökningsföretag och 15 år på Wise Group. Idag driver han bolaget Straction som håller på med utbildning av Säljare och chefer. Ken har hunnit bli 46 år bor i spånga med fru och tre barn. Men han är uppväxt i Åkersberga. Efter gymnasiet jobbade Ken på Konsum i Täby och gick deras chefsutbildning.

Han älskar försäljning och mötet med människor, blev kvar i Konsum till 1994 då han blev uppsagd på grund av arbetsbrist, och började istället att läsa till civilekonom på Stockholms Universitet. Under studietiden jobbade Ken extra som telefonförsäljare, marknadsundersökningar och med torghandel i Vaxholm på somrarna.

Torghandel handlar om engagemang och energi

Ken var en av de första som bedrev torghandel i Vaxholm. Det var ett hårt jobb men man fick kickar av att se pengarna direkt, säger Ken. Framgången i torghandeln handlar om engagemang och energi. Senare sålde de på torget i Åkersberga och där var det mer show. Alla pengar mna tjänade på den tiden gick till att festa, säger Ken.

Studierna avslutade med att Ken skrev en C-uppsats om marknadsundersökningar som ledde till att han startade ett undersökningbolag tillsammans med två kompisar. -Det gick inte jättebra, men han ringde många samtal och lärde sig att ta vara på varje samtal, och få ut något av varje samtal. De körde bolaget i cirka fyra år.

Den största lärdomen var att de inte fokuserade tillräckligt mycket på försäljning.

De ägnade för mycket tid åt leveransen och inte tillräckligt mycket om sälj. Idag har Ken som mål att ha så mycket att göra att man kan tacka nej till kunder.

I företagandet måste man enas kring målen med företaget om man är fler. I Kens första företag hade de inte avtal mellan parterna och det hade nog varit bra. Det slutade med att de lade ner företaget för att inte bli ovänner.

Från 3 till 35 miljoner

Ken fick en fråga om han ville börja på K2 Search som mötesbokare med löfte om att bygga upp researchavdelningen. Företaget omsatte då cirka 3 miljoner kr. Han tog jobbet och all in och fick in en massa kunder. Året efter blev han partner och tre år senare omsatte de 35 miljoner kr.

-Framgången låg i att jag kombinerade kvalitet med kvantitet. Jag ringde jättemycket i kombination med ett strukturerat arbetssätt, säger Ken.

Att bli partner på K2 Search gjorde att Ken kände ett större engagemang. Det växte och såldes till koncernen WISE Group. K2 Search blev ett av dotterbolagen. 2008/2009 var tufft med halverad omsättning. Ken blev sedan VD för företaget SalesOnly som rekryterar säljare och säljchefer. Det höll han på med i 1.5 år. Hårt jobb, passion och nyfikenhet var deras framgångsrecept.

Efter att ha skaffat barn blev det viktigt med en balans i livet

Det var viktigt att ha balans mellan jobb och privatliv.

Man måste helt enkelt må bra för att orka. Att jobba hårt handlar om att jobba med rätt saker, säger Ken.

Ken blev sjuk och fick genomgå en tarmoperation och blev sängliggande en längre period. Han funderade då på sitt varför. Han ville bygga små och mellanstora företag och jobba nära människor och få dem att växa. Därför driver han sitt egna bolag Straction sedan ett år tillbaka, där bara Ken jobbar. Ken har även ägarintresse i ett antal andra verksamheter. Ken satte ett minsta mål och ett maximalt mål vad gäller intäkter i sitt bolag.

Mår man inte bra kan man inte prestera.

Den tuffaste perioden i Kens karriär är när de behövde säga upp folk och när han blev sjuk. Idag börjar Ken varje morgon med att ringa tre samtal till några han gillar. Det är 30-40 personer han ofta pratar med. Han ringer också säljsamtal varje dag, även om det är bara ett eller två.

Att inte ta upp datorn eller ta jobbsamtal när han är hemma

är en regel som Ken försöker hålla sig till.

Kens råd till andra företagare

  • Kolla in Almis mallar för affärsplaner. Där finns ett antal frågor som handlar om varför.
  • Varför skall du starta företag?
  • Varför skall kunderna köpa dina tjänster?
  • Vem skall köpa av dig?
  • Vilka finns runt dig för att du skall nå framgång?

Ken tycker att det är många organisationer som borde backa bandet och tänka på varför de startade företaget.

Läs mer om Straction här.

Följ Ken Skoog på Linkedin här.

Ken Skoog medverkar regelbundet i podcasten Snacka Sälj.