LunchIn- lunchnätverket som vuxit i rekordfart

Den 15 juni 2017 var Kristian Andersson med om en lunch i Jönköping som han kände att andra borde få uppleva. Därför startade han startade LunchIn, ett lunchnätverk som idag har över 7000 medlemmar. Man kan kalla det LinkedIn live som idag finns på 50 orter i Sverige. Kristian berättar hur det startade och  visionen att vara 5 miljoner medlemmar om 5 år. Vi pratar om värdegrunder och varför LunchIn har vuxit så fort och är så uppskattat av de som deltagit. Kristian berättar även om den kommande Crowdfundingen för LunchIn, där alla kan bli delägare.

Kristian Andersson är grundare av lunchnätverket LunchIn, som kanske är Sveriges mest snabbväxande nätverk där människor möts på riktigt. Kristian ser inte sig själv som en speciellt intressant person. Då är det mer intressant med de som är medlemmar i LunchIn-konceptet. Målet är att konceptet skall finnas i alla länder, säger Kristian.

Det började hända något på Linkedin

Kristian har alltid använt Linkedin som en nätverksplats och skickat kontaktförfrågningar till personer som han tycker verkar spännnade. Då har han fått svaret ”Vem är du?” och så har det ofta blivit en dialog. Men under början av 2017 började det dyka upp nätverkstrådar på LinkedIn som bland annat Nina Jansdotter startade. Linkedin blev så som Kristian tyckte att det skulle vara.

Tidigare hade det inte varit speciellt mycket diskussioner i Linkedinflödet, utom möjlighen i vissa grupper. Kristian tycker att under detta året har det skett en revolution på Linkedin på ett sätt som gör att vi lär känna varandra.

Under februari-mars skrev Kristian inlägg om sin utmattning blandat med tips och funderingar. Och det skapade stort engagemang och många nya Linkedin-kontakter.

Så föddes LunchIn

En av Kristians Linkedin-kontakter skulle flytta till Jönköping och sökte ett säljjobb. Han frågade Kristian om han visste om något säljjobb. Men det hade han inte. Däremot lade Kristian ut en fråga till sitt nätverk om det var någon som kände till ett säljjobb. Inlägget blev mycket delat. Den 15 juni 2017 besökte personen Jönköping och åt lunch med Kristian. Det blev ett samtal om allt som man pratar om på LinkedIn. När Kristian gick ifrån lunchen så kände han att detta gav honom så mycket, och tänkte att det måste vara fler som vill uppleva samma sak, att träffa sina Linkedinkontakter i verkliga livet.

Man skapar grupper som träffas en gång per vecka och äter lunch tillsammans. LunchIn helt enkelt. Redan samma kväll efter lunchen den 15 juni startade Kristian den första LunchIngruppen. Han skrev även ett inlägg på LinkedIn om han tänkte starta fler grupper. Och så blev det. Idag är det 67 grupper i 11 länder.

Samma kväll, den 15 juni, hörde Per Eklöf från Göteborg av sig och sade att han ville starta en LunchIngrupp i Göteborg. Kristian erbjöd snabbt Per att även vara med som partner i LunchIn.

Efter tre veckor var det 35 grupper

Torsdagen efter, den 22 juni, var det 8 grupper som startade sin första LunchIn. Grupperna kom till genom att personer hörde av sig till Kristian och ville starta en LunchIn på sin ort. Det växte från 8 grupper till 20 st andra veckan och 35 grupper tredje veckan. När det blev 67 grupper var de tvugna att säga stopp för administrationen av grupperna tog för mycket tid.

LunchIn får inte bli en Kristian Andersson grej, säger Kristian. Det skall bygga på allas medverkan. Det finns en ambassadör per grupp som välkomnar. Och det är helt upp till varje ambassadör att lägga den tid de vill på sin grupp. Ambassadörerna inspirerar varandra istället för att någon dikterar hur det skall vara.

Efter tredje LunchInträffen i Jönköping träffade Kristian Daniel Franzen. Daniel visade stort intresse för att bli ambassadör. Daniel fick då ta över ambassadörsskapet i Jönköping eftersom Kristian ville jobba mer med att utveckla LunchIn-konceptet. Med sin erfarenhet av att vara utbränd så tog Kristian helt ledigt under juli och hade inga LunchIn då.

Efter sommaren bestod LunchIn av tre partners, Kristian, Per Eklöf och Josh Parker. De jobbade med central administration och sökande efter partners för att kunna utveckla konceptet.

Det kommer in förfrågningar om att starta nya grupper flera gånger varje dag. Nu är det 167 grupper som står på väntelistan, berättar Kristian. Men för att kunna växa behöver vi få in pengar för att kunna anställa en administratör. Det kommer att ske via crowd funding, säger Kristian.på

Kristian har träffat cirka 500 LunchIn-are under hösten. Det har varit alla typer av människor. Och det är just mötet med olika människor som ger värde. Det finns inga speciella ramar för luncherna, förutom att man skall ha sunt förnuft. Ambassadörerna har friheten att lägga upp det som de tycker. En del har föredrag under lunchen, andra bara äter lunch.

LunchIn konkurrerar inte med andra typer av nätverk, menar Kristian.

Jobbar kvar på sitt ordinarie jobb

Kristian har en anställning i företaget Kontrast Group, som jobbar med belysning. Han var med och startade det företaget 2004. 2013 sade Kristians kropp ifrån det ledde till att han sålde sin del i företaget och efter en tids sjukskrivning tog han ett annat arbete. 2015 hörde hans före detta kompanjoner av sig och ville att Kristian skulle börja jobba hos dem igen. Och så blev det.

Vid sidan av sitt arbete på Kontrast Group har Kristian haft idéer om andra startups, men det har inte varit någon som nappat på dem, förrän nu med LunchIn. Kristian märkte redan i juli att LunchIn kommer att ta fart ordentligt. Han pratade därför med sina kollegor på Kontrast Group om att gå ner i arbetstid för att kunna ägna sig åt LunchIn på deltid.

Det finns ett bolag bakom LunchIn konceptet, LunchIn Networks AB, med de tre huvuddelägarna Kristian Andersson, Per Eklöf och Josh Parker. Det finns även tre minoritetsägare: En bolagsjurist, ett videoproduktionsbolag och ett företag som jobbar med busienss intelligence. I början av 2018 kommer delar av företaget att säljas ut i en crowd funding kampanj. Där kommer alla få möjligeten att bli delägare i LunchIn.

Eventuellt kommer hela LunchInbolaget vara öppet och helt trapaprent. Det finns en affärside bakom LunchIn som kan bli mycket luckrativ för alla inblandade parners, tror Kristian. 30 % av nettovinsten kommer gå till aktieägarna, 30 % går till ambassadörerna och restrerande 40 % återinvesteras. 10 % av omsättningen går till sociala entreprenörer, Lasse Wennman på Matakuten i Gävle. Du kan föranmäla intresse om crowdfundingkampanjen här https://www.krowdster.co/l/a431

”Om fem år är vi fem miljoner”

6 månader fram i tiden kommer Kristian fortfarande jobba på Kontrast Group och LunchIn har expanderat till 250 grupper. Han kommer att jobba på ungefär samma sätt som idag med LunchIn, som ledande koordinator. Kristians vision är att LunchIn har 5 miljoner medlemmar om 5 år i 5000 grupper. För att lyckas med det måste allt vara rakt och enkelt. Vi får inte börja spreta och hålla på med fel saker. Det viktiga är att vi levererar värde till deltagarna och restaurangerna som deltar.

Tanken är att medlemmarna betalar sin lunch till restaurangerna. LunchIn tar en liten kommission av restaurangen. Restaurangerna får gäster som äter lunch i samband med en positiv upplevelse. Gästerna kommer tillbaka med vänner, kollegor och familjen och äter luncher och middagar etc.

Egen plattform lanseras 2018

Det kommer en egen plattform för LunchIn. Det kommer vara ett forum där man loggar in med sin linkedinprofil. Man anmäler sig till vilka gruppern man vill vara med i, får in det i sin kalender. Längre fram kommer det finnas möjlighet för medlemmarna att välja vilka maträtter man vill ha och betala direkt till lunchIn. Det skapar ett mervärde för restaurangen som bara får en nota för alla gäster. Restaurangen får möjlighet att visa menyn för övriga dagar. Det kommer finnas möjlighet att kontakta andra lunchinnare i plattformen, för att underlätta nätverkande.

Det kommer finnas möjlighet att erbjuda rabatter och erbjudanden i plattformens förmånsgalleria. Där kan alla som vill anmäla intresse att ta del av förmånerna.

www.lunchin.net