Om varumärken och att skriva texter som berör

Joakim Hedström skriver texter som engagerar. Han menar att man inte skall tänka så mycket i skrivandet. Var inte rädd för att skriva enkelt. Han har skrivit sju böcker, den senaste om varumärkesarbete i små och medelstora företag. Joakim ger även ett okonventionellt skrivartips.

Joakim Hedström skriver böcker. Numera är han varumärkesstrateg och laktrisätare. Han skriver texter som engagerar. Det viktigaste är att inte tänka så mycket när man skriver. När en person ombeds beskriva vad företaget jobbar med så går det alldeles utmärkt. Men om samma person ombeds skriva en om oss text för webben så kommer en massa ord som ingen förstår.

Tänk inte så mycket

Det första hindret i skrivandet är att inte tänka så mycket, att inte bry sig om att få all orden korrekt. Joakims första tips är att skriva när man är lite onykter! I en av Joakims böcker hade han med det tipset, och det resulterade i att ett bokförlag inte ville ge ut boken.

Slappna av

Han menar att man skall slappna av vid skrivandet. Att skriva utan för mycket funderande är tidsbesparande för det går fort. Prova att skriva en text jättesnabbt och sedan visa upp den för en person som inte är jätte insatt, och se vad som händer. Sen kan du gå tillbaka och addera innehåll.

Joakim har skrivit sex böcker, och den första är kanske den han är mest stolt över, “skriv så någon bryr sig”. När han var klar med boken visade han den för sina barn, som fick 20 kr för varje fel de hittade. De fick totalt 600 kr. Det resulterade i att boken höjdes till en helt annan nivå.

Skriv som mest tillräckligt långt

Hur långt skall man skriva? Svaret är -tillräckligt långt för att få fram det du vill. Men inte längre! De flesta människor orkar inte läsa en långrandig text. Tänk på vem du skriver för.

Var personlig i dina texter, för det skapar relationer och bygger ditt varumärke. Så länge som du gör affärer med människor måste du vara personlig för att lyckas.

Så länge ett företag har koll på sitt varumärke och vet hur de vill uppfattas kan de låta medarbetarna vara mer personliga i sociala medier.

Varumärkesboken

Den senaste boken Joakim har skrivit heter Varumärkesboken, en liten snabbläst bok om varumärkesarbete. Hans uppfattning är att små bolag inte har samma koll på varumärkesarbete som större bolag. Små bolag som utvecklas spretar rätt mycket efter ett tag. Efter ett tag blir det otydligt vad företaget står för.

Boken är en handbok för små och medelstora bolag. Svensk forskning visar att de 500 mest lönsamma företagen styrs utifrån varumärket. En undersökning visade att 16 % av de anställda är engagerade i sitt jobb. Det finns en stor möjlighet att öka detta engagemang genom att företaget har en tydlig vision som verkligen går att förstå hos de anställda. Då kommer även marknadsföringen att bli billigare. De anställda blir ambassadörer för företaget. Det blir lättare att stärka kundrelationerna.

  • Skriv full – kör på magkänsla
  • Förklara din text för någon oinsatt, det är inte fult att skriva enkelt
  • Våga vara personlig och professionell på samma gång
  • Skriv så någon bryr sig.

www.joakimhedstrom.se