Platinum Cars – det var aldrig tanken att det skulle bli så stort

Sigge Bilajbegovic säljer lyxbilar för 500 milj. kr per år. Han har byggt upp Sveriges största premiumbilcenter i Norrköping. Hur kunde det vara möjligt? Sigge berättar om sin karriär från dammsugarförsäljare till ägare av Platinum Cars. Han ger oss sina framgångstips och sina största utmaningar. Läs eller lyssna på denna energiska man som valt att följa sina drömmar.

Sigge Bilajbegovic driver Platinum Cars i Norrköping sedan 12 år tillbaka. Sigge startade sin karriär som dammsugarförsäljare på Electrolux. Efter ytterligare några jobb inom försäljning fick han förtrodendet att starta Manpower i Norrköping. De växte snabbt och efter ett år var de 100 anställda och efter tre år 500 anställda. Det var i samband med kampanjen ”Nisse på Manpower”. Ett stenhårt arbete, enligt Sigge.

Efter Manpower jobbade Sigge som försäljningsdirektör på Monster. Men när hans mentor dog i Tsunamin 2005 gick luften ur Sigge. Han ville göra något helt annat, utan personal, möten eller flygplatser. Det blev att sälja bilar på garageuppfarten, hårda bilar och one man show, säger Sigge. Han har sedan barnsben haft ett brinnande intresse för sportbilar.

Men verksamheten växte och växte. Det var aldrig tanken att det skulle bli så här stort. Vi omsätter 500 miljoner kr idag, säger Sigge.

Sälja premiumbilar i Norrköping – går det?

Sigge säger att det var få som trodde att det skulle lyckas med lyxbilsförsäljning i lilla Norrköping.

Framgångfaktorn är att fokusera och välja bort, vilket är det svåraste av allt, säger Sigge.

Att fokusera på en sak, att sälja premiumbilar, har varit Sigges framgång.

Sigge sover 4 h per dygn och det är 4 h mindre än konkurrenterna, menar han. Det ger honom många fler dagar per år att konkurrera med konkurrenterna. Det är en vanesak att sova lite, menar Sigge.

Håll järnkoll på likviditeten

Den svåraste utmaningen för Platinum Cars har varit likviditeten i bolaget. Man växer samtidigt som man vill köpa in nya bilar. För att lyckas måste man ta smarta risker och inte förköpa sig. Det gäller att ha järnkoll på sina kostnader. Sigge undviker alla fasta, återkommande, kostnader. Den dagen verksamheten går dåligt så sitter man inte med en massa fasta kostnader.

Målet med Platinum Cars är att inom två år öka försäljningen till 1 miljard kronor. De håller just nu på att bygga Europas största sporbilscenter med plats för 200 bilar inne i hallen.

Sigges uppmaning till alla är att följa sina drömmar. Det går om man bara vill. Dessutom bjuder Sigge in alla att besöka bilhallen i Norrköping. Det ger energi, säger Sigge.

www.platinumcars.se