Trender inom sociala medier med the Social Media Professor

The Social Media Professor är tillbaka och berättar vad som är på gång och trendar inom sociala medier. Han deltog nyligen på den gigantiska Social Media Marketing World. Vad händer med Facebook, Instagram och Linkedin? Vad är det för typ av inlägg som gäller? Niklas ger även förslag på tre personer som är värda att följa.

Niklas Myhr är the Social Media Professor som till vardags undervisar på Chapman Universisty. Niklas har tidigare varit med i avsnitt #45 och #146.

Han deltog nyligen på konferensen Social Media Marketing World som hölls för femte gången i San Diegeo, arrangerat av the Social Media Examiner. Konferensen har vuxit varje år. Förra året var det 2000 deltagare, i år var det drygt 3000. Det är en konferens för alla som vill förstå sig på mer om sociala medier och marknadsföring.

Ämnesområdena har breddats till att omfatta mer än bara sociala medier. Nu tar content marketing, storytelling och onlinemarknadsföring mer generellt en större plats. Det var en optimistisk känsla efter konferensen. Sociala medier får allt större genomslag. Det är inte bara för den yngre befolkningen och coola startups, säger Niklas Myhr.

Bland vanliga företagare är det allt mer  budget och uppmärksamhet som riktas mot sociala medier. Sociala medier har professionaliserats, man bygger inte längre relationer för relationernas skull. Det finns idag mer strategi som syfter till att ge något för båda parter och att nå ett utstakat mål.

Tidigare har många B2B marknadsförare varit tidiga med att använda sociala medier men med ett teknisk och informativ sätt. Att bygga relationer har kommit i andra hand. Man kanske skapade sig en profil på Linkedin och betraktade sig sedan som klar. Det som gäller idag är engagemang och att ge sig in i andras konversationer.

Facebook dominerar

Facebook dominerar, de imponerar och det är där folk spenderar mest tid. Även om de kopierar saker från Instagram, som kopierar det från Snapchat, så utvecklas Facebook hela tiden. Michael Steltzner på Social Media Examiner sade att Facebook bara har gjort 1 % av allt som kommer att göras. De har bara börjat göra den sociala/digitala resan av vad som är möjligt, enligt Facebook.

För ett företag finns det få anledningar till att stå utanför Facebook om man vill vara med i framtidens match. Facebook behöver inte bara vara social och privat, samtidigt behöver den inte vara knastertorr och seriös, säger Niklas Myhr.

Det som kommer stort är live video. Facebook favoriserar live video i flödet. Det är fler som ser det helt enkelt än andra inlägg. En del kanske både gör en podcast och en live video cast på samma gång. Samma innehåll men i olika förpackning. Det kanske också blir en bloggpost (precis som med denna blogg).
Anne Handley (http://www.annhandley.com/) säger att det skrivna ordet lever fortfarande, och folk vill fortfarande konsumer det.

Många föredrag handlade om Instagram, som fungerar för att fånga folks uppmärksamhet både med bild och ljud. Däremot trendar Twitter nedåt. Även Snapchat har dalat i populäritet.

Niklas intervjuade Viveka von Rosen (http://linkedintobusiness.com/) om Linkedin. Linkedin har också ändrats en hel del. Många har lite överraskande reagerat negativt på Microsofts övertagande av Linkedin, eftersom mycket funktionalitet har tagits bort från gratisversionen. Det har gjort att man nästan måste köpa premiumversionen för att få ut mer av Linkedin, och den är rätt dyr.

Mark Schaefer tycker att man inte behöver livestreama ut allt man gör på sociala medier. Å andra sidan säger Jeff Jarvis att ansvaret ligger också på den som konsumerar innehållet, du kan faktiskt välja att inte ta del av ett innehåll.

Intresset för sociala medier ökar och det händer så mycket helat tiden. Social marketing mediar konferensen har tidigare präglats av någon stor förändring som t.ex. video förra året. Denna gång var det inte något specifikt nätverk som stod ut, utan ett mer allmänt intresse för sociala medier.
Niklas Myhr trodde inte 2010 att han sju år senare fortfarande skulle kalla sig social media professor. Sociala medier fångar det som är viktigt, att bygga riktiga relationer och tänka långsiktigt. Styrkan i sociala medier ligger i att bygga relationer.

Hur får man spridning av sina poster?

Det var lite mer fokus i år på artificial intelligence och marketing automation än tidigare år. Ett annat spår handlade om ren storytellingteknik. Det handlade om verktyg för att hitta de rätta nyckelorden. Det kommer även datorer som skriver bättre bloggposter än de flesta verkliga bloggare.
Park Howell höll ett föredrag om berättarkonstens tre akter. Man använder smarta verktyg för att se vad man skall skriva om ihop med människans styrka att vara kreativ och personlig.

Inom influencer marketing är det vanligaste misstaget att bara fokusera på de största namnen inom ett område. Dels tar de bra betalt och dels kan deras påverkan kan vara övervärderad. Det kan vara bättre att titta på andra eller tredje nivåns influencers, menar Niklas Myhr. Det kanske betyder att du måste ha flera influencers som du samarbetar med för att få tillräcklig räckvidd. Du måste vårda och utveckla dina influencers-relationer.

Är det värt att åka till Social Media Marketing World?

Det finns tre anledningar att åka dit enligt Niklas Myhr. För kunskapsinhämtandet, nätverkandet och att det är kul! Det går även att köpa ett digitalt pass till alla presentationer på hela konferensen.
Niklas Myhr intervjuade 18 personer som han träffade på konferenser. Dessa kan filmer går att se på www.thesocialmediaprofessor.com på cirka fem minuter.

Tre personer som Niklas Myhr rekommenderar att följa

Ann Handley på Marketing Profs. är en person som  vet mycket om hur man skriver bra texter.
Mark Schaefer har kommit ut med en ny bok, Known, om det personliga varumärket.
Andy Crestodina på Orbit Media jobbar med analytics och sociala medier.

Lyssna på hela inlägget här (36 min).