Var glad och optimist så går affärerna bättre

Om du är glad och optimistisk så säljer du mer. Det handlar om betydelsen av rätt sinnesstämning på jobbet. Att vara glad smittar av sig till kollegor och kunder. Det resulterar i bättre relationer och bättre affärer. Vi tipsar om vad man kan göra för att komma i rätt sinnesstämning, och Magnus berättar en historia om bemötande i Frankrike.

Solen skiner och man blir glad. Magnus blir smittad av leendet från Tomas. Vissa männskor kanske inte tror på att ansiktsutryck smittar av sig. Men det gör det.

Kan vi sälja mer med vår stil?

Optimister och glada människor säljer mer än de som är negativa. Det finns mycket forskning som stödjer detta. Martin Seligman, skaparen av den positiva psykologin, studerade säljare på ett stort amerikanskt försäkringsbolag. De visade sig att optimisterna sålde 20-37 % fler försäkringar. [Läs mer om studien här].

Tänk om du kommer in i en affär och möts av en positiv expidit, samtidigt är du själv inte på humör. Då är det svårt att inte bli glad, menar Tomas.
Magnus berättar att han själv inte fått affärer på grund av hans mind set. Det kan ha varit stress, mycket att göra och kanske någon familjeangelägenhet. Om han då tar med sig det in i kundmötet signalerar han att detta till de potentiella kunderna, som då inte får den energi och positiva känsla de annars skulle fått.

Om du är på väg till ett uppdrag och samtidigt ringer frun och säger att du kanske skulle komma hem. Men du bestämmer dig för att åkta till mötet ändå, hur gör du?

Magnus brukar samla sig själv mentalt innan mötet, och ”jorda sig själv”. Det andra är att han skapar en segmentsföresats och bestämmer sig för vad som skall hända på mötet, vad Magnus vill få ut av mötet. Det gäller att byta ut sina negativa tankar om en positiv önskan.

Tomas har en alternativ metod. Han ringer kunden och berättar vad som hänt så att kunden blir informerad om läget. Han frågar kunden om vi skall ha mötet trots att Tomas kanske inte är på topp, eller om de skall boka in ett annat tillfälle. Det leder oftast till en stärkt relation genom att man visar sig öppen, menar Tomas.

Tomas strategi fungerar dock inte om man t.ex. jobbar i butik som säljare och möter kunder hela tiden. Då gäller det istället att lämna sitt personliga jag och gå i sin yrkesroll. Ditt humör kan också bli påverkat av tidigare kunder som kanske varit otrevliga. Då gäller det att lasta av sitt humör innan nästa kundkontakt. Magsnus föreslår att du har en kollega på jobbet du kan prata av dig med.

Att lyssna på musik kan vara ett sätt att komma i rätt sinnestämning

Rätt typ av musik har stor påverkan på det mänskliga belöningssystemet. Den kanadensiska forskaren Valorie Niloufar Salimpo har studerat musikens betydelse för välbefinnandet. Det visar sig att musik utsöndrar samma dopamin som när vi äter god mat eller har sex.

När vi möter andra människor skapar vi relationer. Är vi glada och positiva så stärks relationen.

Magnus var i Frankrike och skulle hyra en bil. Han ringde några hyrbilsfirmor. Några svarar inte och några pratar inte engelska. Han bestämmer sig för att besöka deras kontor i staden. Men alla utom Sixt har lunchstängt. De har tyvärr ingen bil för 7 personer, men Sixtkillen säger att om Magnus ringer nästa morgon så kan han ordna en bil. Magnus menar att den killen förstod betydelsen av vara positiv och lösningsorienterad.

När Tomas var på CityGross blir han glad av att alla säger hej. Att säga hej på de du möter, och hej då, det ger ett bättre intryck och kostar inget och ger så mycket.

Magnus tänker att han skall ge något i alla möten. Den som bjuder på sig själv och sitt goda humör kommer att få tillbaka, så enkelt är det.