Helena Lehmus berättar om sin resa från Mariefred till egna företaget Stockholm Sales Institute. Vi pratar om drivkrafter, att göra obehagliga saker och varför sälj är så kul. Helena vill ta bort machostämpeln på sälj och det ofta förlegade synsättet som finns på kvinnliga säljare.
Helena Lehmus driver företaget Stockholm Sales Institute som utbildar inom försäljning och hjälper företag med försäljning.
Hon har jobbat med sälj nästan hela sin karriär. Hon jobbade på BMW med försäljning och marknadsföring, telemarketing och senast som försäljningschef på miljonärsmagasinet Connoisseur. Sälj är kul för att man får snabb feedback, det är så lätt att mäta framgång. Idag är Helena mycket intresserad av påverkanspsykologi, som t.ex. Daren Brown.
Dras mot det som är läskigt
Helena tycker själv att hon verkar dras mot det som är mest läskigt. Hon har skrivit en Bucket list på saker hon skall göra i livet. Och det är jättemånga obehagliga saker på den listan. Det handlar om att utmana sig själv, säger Helena.
Ett exempel är att Helena inte har tränat något på flera år. Trots det skulle hon springa Tough Viking, bara för att det verkar vara en utmaning. Det är en 8 km hinderbana med 28 hinder man skall ta sig förbi. Hon gjorde det och fick en bra tid. Och det gav Helena en rush utan dess like. Hon kände att det gick att klara av saker utan att vara förberedd.
Från Mariefred till Stockholm
Helena har aldrig tänkt på vad hon skulle bli, bara att hon ville bli nått. Hon kommer från Mariefred med 5000 invånare. För henne kändes det naturligt att flytta till Stockholm efter gymnasiet. Hon kände sig vilsen i vad hon ville. Det är först nu många år senare som hon vet det. I Mariefred var hon någon och i Stockholm kändes det som att hon inte var någon.
Det första Helena gjorde i Stockholm var att gå en filmregissörsutbildning. Men det blev ingen fortsättning med det. Hon började jobba som receptionist och kom in på telemarketingföretag. Och det gick bra. Då blev hon erbjuden ett jobb som säljare på BMW. Det ledde till nya utmaningar och roller inom sälj.
Helenas farmor och farfar var egenföretagare så det fanns i släkten på ett sätt. Men hon hade då ingen tanke på att bli egenföretagare. En orsak kan varit att hon lyssnat för mycket på vad andra har sagt.
Drabbades av utmattningsdepression
Helena drabbades av en utmattningsdepression för ett par år sedan och det påverkade henne. Hon tycker att man inte behöver ändra sitt driv på grund av detta men däremot byta miljö och ta kommando över sitt liv. T.ex. så har hon bestämt sig för att inte ta några möten på mornar, för hon behöver sova.
Helena jobbar bara halvtid med sitt företag idag. Det fungerar för att hon presenterar otroligt bra under den tiden hon jobbar. Resten av tiden ägnas till umgänge och att utveckla sig själv, säger Helena. Om du känner att detta är en riktigt dålig dag, tvinga inte dig själv att jobba då, är Helenas tips.
Helena har inget problem med grandiosa tankar om sitt företag. Det får gärna omsätta 100 miljoner kr om ett år. Grundtanken med företagandet är att hjälpa andra. Det som kanske är lite mer jordnära är tjänsten Rent a Closer. Det är en förhandlare som företag kan hyra som är med i säljförhandlingar. Helena hoppas att hon kommer att anställa många sådana.
Förlegad machobild av säljare
Det finns en machostämpel inom sälj och ett förlegat synsätt på kvinnor som svagare. Det synsättet gör att tjejer inte söker sig till säljyrket, och då tappar vi hälften av alla potentiella bra säljare, menar Helena. Hon vill gärna bli en förebild för andra kvinnor som vill bli säljare, och se fler kvinnor som säljare. Vem du är och hur du är är spelar ingen roll, du kan bli en bra säljare oavsett, menar Helena.
Vill du höra mer av Helena Lehmus? Lyssna på Snacka Sälj varje fredag så dyker hon upp. Hon har även gästat Säljpodden med Mattias Hillestrand.
Mer poddavsnitt om sälj
#303 Säljkartan – metoden som kan revolutionera ditt säljarbete
Den är lika enkel som genialisk, det handlar om säljkartan – ett systematiskt sätt att jobba med sitt säljarbete. Inga CRM-system eller programvaror behövs, bara papper och penna, eller ett excelblad. Säljkartan är perfekt för dig som behöver struktur och driv i ditt säljarbete, och framförallt du som vill ha fler kunder.
#301 Så får du kunder till ditt nystartade företag
Det handlar om hur vi själva skaffade kunder till våra företag. Tomas berättar om hur han byggde en publik och satsade på nätverkande. Magnus gjorde en marknadsundersökning och fick två kunder direkt. Vi pratar om värdet av säljkontakter och de viktigaste punkterna för att få kunder.
#296 Så får du affären – med rätt avslutsteknik
Visst vore det bra om kunden kom till skott och beställde? Vi pratar om hur man med rätt frågor snabbare kommer till avslut. Magnus H Johansson ger tre riktigt bra frågor som garanterat har effekt. Prova själv. Att få avslut på utestående offerter och affärsmöjligheter är ett hett ämne precis innan semestern.
Konsten att få med sig personer med annan åsikt
PG Wettsjö är tillbaka och pratar om hur man får med sig personer som har en annan åsikt, Pilens Strategi. Det är en teknik som sol-och-vårare är experter på, men vi kan använda den på ett ärligt sätt. Det handlar om att lyssna och se den andra parten, som bygger gillande och förtroende.