Konsten att få med sig personer med annan åsikt

PG Wettsjö är tillbaka och pratar om hur man får med sig personer som har en annan åsikt, Pilens Strategi. Det är en teknik som sol-och-vårare är experter på, men vi kan använda den på ett ärligt sätt. Det handlar om att lyssna och se den andra parten, som bygger gillande och förtroende.

PG är en av föreläsarna på EQP Business School och utbildare i kundservice, försäljning, kommunikation och presentationsteknik. Han tycker också att han är en bra säljare.

Pilens strategi – att få med sig människor med en annan åsikt

Pilens Strategi, eller verbal judo, handlar om hur man får med sig människor som har en helt annan åsikt än mig.

PG var på en föreläsning med en psykiatriker som sade att han aldrig träffat patienter som de inte förstår. Det blev lite märkligt för att innan hade psykiatrikern sagt att hans patienter är allt från våldtäktsmän till pedofiler. Men han förklarade att en förutsättning för att få med sig folk är att förstå dem. Det betyder inte att han accepterade patientens läggning eller det den gjort.

PG tror att om du vill få med dig folk måste du hålla med dem. Ett exempel är om kunden säger -det är dyrt, då svarar du -ja det kostar en slant.

Sol-och-våraren

En kvinna som blir sol och vårad av en man kanske blir ombedd att investera 300 000 åt mannen. Men hon tror inte på mannen. Då säger mannen (solochvåraren) -#jag förstår dig, jag skulle inte heller göra denna investering. När jag såg detta var jag väldigt skeptisk, men jag har haft en expert som tittat på detta och det är en unik chans”. Problemet är att han är en lurendrejare.

Men vi som inte är sol-och-vårare kan göra samma sak fast på ett ärligt sätt. När någon i din vardag, på jobbet eller privat, är av en annan åsikt så försök förstå dem. Pilens strategi handlar om att först förstå den andra och sen att få den andra att förstå dig.

Pilen är en akronym

P = Jag försöker ha en positiv dialog med dig
I = Det kommer en invändning från dig.
L = Lyssna på motparten
E = Du visar att du är enig
N = Nonchalerar egna negativa invändningar
S = Svarar motparten, som då lyssnar

Du lyssnar på den andra, och visar att det landar hos dig. Sen visar du att du är enig i en minsta gemensam nämnare. Exempelvis att det tar tid att leverera bilen eller IT-systemet. Sen handlar det om att du inte fastnar i den andra personens negativa invändningar, även om de är svåra som att ”du kan inte detta”, ”ni kan inte leverera med kvalitet”. Men även i dessa fall skall du hitta en minsta gemensam nämnare.

Problemet i många dialoger är att invändningen kommer för tidigt

PG tar ett exempel om någon påstår att han är en dålig föreläsare, och då bemöter påståendet med att ”det är jag inte alls”. Då uppstår det negativa saker i båda personernas hjärnor.

Om PG istället hade svarat ”ja, det finns saker som kan bli bättre, men jag hoppas att du har nytta av innehållet”, då blir det mer positivt.

För att bli bra på Pilens strategi måste man träna på att svara och bemöta invändningar.

Lycka till!

Vill du höra och läsa mer om PG så se nedan:

Kreativa företag hittar de oplockade smultronen

Är du kreativ? Är ditt företag kreativt? Det handlar om hur kreativitet kan få företaget att växa och personalen bli mer motiverad. PG Wettsjö från EQP berättar historier om sig själv och andra hur kreativiteten skapat tillväxt och försäljning. Vi pratar om hur man skapar en kreativ miljö på företaget och hur trygghet och målbilder […]


142 PG Wettsjö om vattendammsugaren Rainbow – uppgången – fallet och vägen tillbaka

PG Wettsjö, den fantastiska föreläsaren och säljutbildaren, berättar om sitt företag Norrskenet och vattendammsugaren Rainbow. Från otrolig framgång till platt fall i mitten på 1990-talet. Vi får veta bakgrunden och orsaken till att företaget gick i konkurs. Vilka lärdomar drar man av en sån upplevelse, och hur kände sig PG under denna period? Lyssna på en spännande berättelse. http://entreprenorsdriv.libsyn.com/142-pg-wettsj-om-vattendammsugaren-rainbow-uppgngen-fallet-och-vgen-tillbaka


Entreprenörsdriv #75

PG Wettsjö är en inspiratör och motivator i världsklass, och säljproffs. Han berättar om sin entreprenörshistoria, motgångar och medgångar. Vad är det som gör en säljare onormalt bra? Det och mycket annat får vi veta i detta fantastiska avsnitt.

http://entreprenorsdriv.libsyn.com/75-pg-wettsj-inspiratr-i-vrldsklass-ger-sljtips