Startupen SIOS berättar om sina utmaningar och framgångsfaktorer

SIOS utvecklar ett autonomt växthus som har fått stor uppmärksamhet. De har på förhand sålt 13 enheter men har skjutit upp leveransen flera gånger. Josefin Persson och Erik Söderby berättar om varför de inte levererat, och hur de gjort för att behålla kunderna och intresset för deras företag.

Josefin Persson och Erik Söderby driver företaget SIOS, en startup i Linköping. Du utvecklar ett växthus, en uppkopplad odling. Vi har skrivit om Josefin tidigare se länk.
Det började med att Josefin var borta på en längre resa och Erik skulle ta hand om hennes växter. Det gick inte så bra, alla växterna dog. Det var då idén föddes till det uppkopplade växthuset. Det var en kul idé som ledde till ett bolag som bildades i december 2016. Just nu ( juni 2017) är de väldigt nära den första leveransen av 13 beta-växthus.

Grundtanken var ett autonomt växthus, med efterhand har detta utvecklats till något mer. Det är en skalbar teknik som kan applicera på annat än växthus. Läs mer om SIOS i ett tidigare blogginlägg.

Uppskjuten leverans

Den 19 juni 2017 håller SIOS en lanseringfest då 13 växthus skulle levereras. Men nu har de valt att skjuta på leveransen för att det har varit en del tekniska problem som de inte har löst helt och hållet. Tanken är att kunderna skall testa olika odlingsmetoder, inte att testa funktionen på växthuset. Det är mycket som fungerar men det är också en del teknologi som inte är tillräckligt stabil.

Hur har de tre senaste månaderna varit?

I slutet av april kom leveransen av träkonstruktionen och de har ägnat all tid åt montering. Det har även handlat om hårdvaruutveckling med ett nytt kretskort som de tagit fram.
Att gå från en prototyp till något som skall levereras till kunder är ett stort steg. När kunderna får sina produkter vill man att det skall fungerar. Mycket av tiden har spenderats på Makerspace i Linköping, ett fantastiskt ställe för att utveckla produkter och metoder, säger Erik.

 

Trots stor stress och mycket arbete de senaste veckorna ger både Erik och Josefin pigga ut. Det är för att vi beslutade att skjuta upp leveransen för ett par dagar sedan. Det var en stor lättnad att kunna stanna upp och andas igen, och träffa andra säger Erik. De kunde komma tillbaka till DoSpace och träffa andra människor som ger ny energi.

Hur blir det med företaget när leveransen försenas?

Det är andra gången de skjuter upp leveransen. Därför var det extra jobbigt att kontakta kunderna för att berätta att de inte kunde få sina växthus än. De erbjöd alla kunder att få pengarna tillbaka. Kunderna visade dock stor förståelse och uppskattade att Erik och Josefin var ärliga. Det var bara en kund som drog sig ur. De flesta tyckte att det är en sådan häftig produkt att de gott kunde vänta ett tag till. De har idag en kölista med kunder som vill beställa så fort det finns möjlighet.

De har satt ribban rätt högt för den tekniska funktionen och tillförlitligheten, därför har det dragit ut på tiden. Har de satt den tekniska ribban för högt? Erik tycker att de kanske satt den för högt, men resultatet har varit att de lärt sig extremt mycket. De har dessutom fått stor uppmärksamhet för att produkten är innovativ och unik.

Ribban är satt högt

De har en vision om att förändra odling i urban miljö och vara tillgängligt för alla, och det kräver att prestanda och funktion sätt högt för att de skall lyckas, säger Josefin. Vi har inte kompromissat med något och det har gett oss stor uppmärksamhet för vår produkt, och namnet har spridits på marknaden trots att produkten inte finns på marknaden ännu, säger Erik.

Hur går det med bolaget när ni inte säljer något?

De tar inte ut någon lön och Erik jobbar lite vid sidan av. Det finns några sidospår där SIOS teknik är inblandad. Det finns många möjligheter och det är ett angenämt problem. Vi var på Venture Arena i Linköping i maj och pitchade för vår produkt och sökte en advisory board. Intresset för SIOS var så stort att speed dating delen var fullbokad med personer som ville vara med som rådgivare, berättar Erik.

Den kommande perioden kommer fokus vara leverans, att kunna leverera beta-serien av växthus. De kommer också att utveckla produktionen av växthuset, betaserien är byggd av SIOS själva. Efter sommaren kommer de att lansera möjligheten att leas ett växthus.

Eriks bästa tips till andra startups

  • Lägg inte för mycket tid på en affärsplan i början. Det är bättre att ändra den varje vecka och springa på mycket i början som sedan styr affärsplanen. Den initiala tanken var att de skulle leverera ett växthus, men det kanske är teknologin som är intressant. De har idag flera nya projekt baserade på teknologin, och de hade de inte räknat med från början.
  • Använd dina öron och lyssna på vad omvärlden vill ha.
  • Prata med andra om vad som händer och vad ni gör, då kommer det massor med input tillbaka.
  • Sälj först och utveckla sen. Så gjorde SIOS i början, de hade bara en animerad bild i början och lyckades bara med den bilden sälja 13 växthus.

Att vara på DoSpace har givit jättemycket En prototyp av växthuset var uppställd på DoSpace och det gjorde att de fick massor med feedback och intresse för produkten, och även lett till några beställningar.

Hitta till SIOS:

www.sios.nu

https://www.instagram.com/siossweden/

https://www.facebook.com/siosab