Sälja eller marknadsföra – vad är viktigast?

För att få kunder måste vi sälja, för att kunderna skall upptäcka oss måste vi marknadsföra oss. Men vad är egentligen det viktigaste för en småföretagare som har ont om tid? Vi debatterar denna fråga.

Den som inte syns finns inte, därför måste man marknadsföra sig. Det första företag måste göra är att skaffa en hemsida och fundera på vad de vill synas med, vad är deras budskap, menar Tomas.

Sälja är viktigare än en hemsidan, menar Magnus. Om inte marknadsföringen ger något resultat, vad är det då för mening med det, undrar Magnus. Men om att ringa och ringa inte heller ger inte heller ger något resultat, vad är det då för mening med något alls?

Magnus är av åsikten att om man ringer i en timme leder det till en till två besöksbokningar. Det är något som alla kan lära sig. Det fungerar fortfarande att ringa.

En bra hemsida med ett genomtänkt budskap gör att kunderna kommer till dig och du behöver inte ringa några kalla samtal. Det traditionella marknadsförandet fungerar utmärkt. Med smart och intressant kommunikation om det du gör och dina kunder bygger du ett intresse och skaffar referenser för din verksamhet, tycker Tomas

Magnus tycker att man lägger för stor betydelse på det digitala och det som ligger utanför det mänskliga beteendet. Vi måste knyta säcken kring kunden, göra behovsanalys och rekommendera en bra produkt.

Om man är ett litet företag och vill växa och tror på det man har, vad gör man då?

Då handlar det om att sätta upp ett antal olika aktiviteter, att synas på olika sätt. En del är traditionell marknadsföring med annonsering, mingla på nätverk, använd ditt egna sociala kontaktnät. Gör en marknadsplan av gerillakaraktär så att du inte gör av med en massa pengar.

Du måste avsätta tid för marknadsföring och få kontinuitet med det. Att inte ge upp, att vara uthållig är en nyckel till framgång. Det finns många som säger att Facebook inte fungerar, men de kanske inte höll på så länge.

Om jag har en ringlista på 30 personer och när hälften är uppringda och ingen har visat något intresse, då finns det anledning att se över om min målgrupp är rätt, eller om det verkligen finns ett behov för min produkt. Mät och följ upp resultatet av dina sälj och marknadsaktiviteter.

Att jobba med sälj är inte bara att ringa kalla samtal, det finns massor av sätt att få kontakt med sina kunder menar Magnus.

Magnus berättar historien om väskreparatören, som ställde frågan ”behöver du en ny plånbok?”, lyssna på avsnittet får du höra resten.

Vad du än gör, så gör det återkommande.

Sätt det i system, ha en strategi och följ en plan. Då blir det en rutin och inget du behöver tänka på.