#298 Joyvoice – om du inte har tur så se till att du får tur

Hanna Rydman startade Joyvoice för fyra år sedan. Idag är de Sveriges största körverksamhet. Hon hittade kundernas passion och sin egen. Och när hon vågade släppa kontrollen började företaget växa på allvar.  Man måste hitta ett flyt och ha tur, säger Hanna. Och har du inte tur måste du f-n se till att du får tur. Du måste hela tiden leta efter rätt människor.

De har blivit nominerade till årets östgöte, utsedda till årets mest företagsamma personer, årets stjärnföretagare och årets företagare 2018 i Linköping. Vi pratar om JOYVOICE, Sveriges största körverksamhet, som startades av Hanna Rydman.

Hanna Rydman är en helt vanlig tjej som är uppväxt i Ljungsbro som kom in på ett bananskal i företagandet. Hon driver idag Joyvoice, Sveriges största körverksamhet. De har funnits i fyra år.

De finns idag på 220 platser i Sverige. De första två åren fanns de bara i Linköping. Idag är omsättningen 40 miljoner kronor, vilket är en ökning med mer än 200 % från året innan.

Hanna hade en dröm

Hanna startade själv från början, utan att tänka att det skulle bli ett företag. Hon hade en dröm om att åka runt som körsångare till artister eller frilanssångerska.

Att bli entreprenör och chef fanns inte i tankarna från början, säger Hanna.

Hon har hela tiden gått på magkänsla och känt efter och hakat på det som dykt upp, och tänkt -jag provar! Hanna hade börjat leda lite kör i andra sammanhang. Och det var kul, man kanske skulle göra något av detta, tänkte Hanna.

Hon sade upp sig från sitt jobb och startade en körkurs i Linköping. Hon ville ha jobb som frilanssångare, men det fanns ingen tid till det för körkursandet gick så bra. Det kom 350 anmälningar redan första terminen, mycket mer än hon trodde. Det blev helt enkelt nödvändigt att starta ett företag, sade Hanna.

Idag är det 22000 medlemmar i Joyvoice. För att klara detta började Hannas partner Calle att jobba med att digitalisera för att kunna administrera alla deltagare. De fick leva snålt i början. De tog också hjälp av en programmerare för att bygga den digitala infrastrukturen kring kursverksamheten.

Joyvoice säljer glädje och en paus i vardagen

Joyvoice säljer kurser, men när de började säga att de säljer kurser i körsång blev det lättare för folk att förstå vad de gjorde. Joyvoice säljer glädje och en paus från vardagen. De jobbar hårt med att få ut kraften hos kördeltagarna, som ger dem självkänsla och självförtroende. Det gör att de vågar ta för sig mer på sitt jobb och i vardagen. Det handlar om orden glädje, ös och show.

Folk dras till sång, sång finns naturligt i alla människor.

En av de största önskningarna människan har är att kunna sjunga.

Hanna Rydman fattar sina beslut på känsla utan begränsningar i tanken om vad som är möjligt eller omöjligt. Hennes grej är att engagera folk, göra bra arrangemang och utbilda körledare. Det andra har hon varit tvungen att lära sig –  företagandet, marknadsföring och att tala om sig själv och Joyvoice i intervjuer.

Hade planerat att inte skaffa barn

Hanna och Calle hade planerat att inte skaffa barn. Men det blev inte så. Hanna är gravid och är jätteglad för det. Hon tar det som det kommer, som med allt annat. Allt har landat så bra och nu har de kommit till en punkt att de kan anställa personal. Det gör att de kan ta några steg tillbaka och göra det som de brinner för mest. De har idag 7 personer anställda som sköter maskineriet.

Genom att satsa på digitalisera hela tiden har de lyckats rationalisera administrationen och kunnat växa. Detta utan att ta lån. De har återinvesterat vinsten i företaget. En stor del i framgången i digitaliseringen hos Joyvoice beror på Calle och deras konsult Erik Polder. Hanna kände Erik sedan tidigare då de spelat ihop. Erik visade sig vara världens bästa programmerare, enligt Hanna.

Man måste hitta ett flyt och ha tur, säger Hanna. Och har du inte tur måste f-n se till att du får tur.  Du måste leta hela tiden efter rätt människor.

Hur kan man hantera 22 000 människor?

Det gäller att släppa kontrollen och inte tro att du själv måste vara inblandad i allt. Du måste lära dig att anställa, utbilda och ta fram handböcker. I början vågade Hanna inte släppa kontrollen och det var därför inte företaget expanderade på samma sätt som nu.

Hanna gick ut med en fråga på Facebook om det var någon som ville leda körer, och det bara ramlade in förfrågningar. Det var showartister och musikalartister som ville leda körer som extrajobb.  Första terminen anställdes 30 körledare.

När dessa anställdes började de ställa frågor om själva kören. Hanna var tvungen att utbilda alla och skriva en handbok. Hon sålde konceptet innan det var helt klart. Även om det var mycket som var ofärdigt i början så hade Hanna hela tiden med sig sin kunskap om att leda körer, så själva konceptet var hon aldrig osäker på.

Hanna har tagit det bästa från sina föräldrar. Båda har jobbat med musik, men ingen har varit företagare.

Framtiden

Joivoice kommer att växa så mycket som den vill. Närmas är siktet inställt på Norden och kanske i första hand Norge. De tar expansionen som den kommer.

 


 

Läs även dessa bloggposter om företagande

Ken Skoog – du måste må bra för att kunna prestera bra

Ken Skoog är torghandlaren som blev VD och nu egenföretagare inom sälj och företagsutveckling. Han berättar om sin karriär, att alltid lära sig av det man gör och betydelsen av att fokusera på försäljning. Ken har jobbat hela livet med försäljning, som torghandlare, i butik, i ett undersökningsföretag och 15 år på Wise Group. Idag […]

Försäljningschefen – bloggen som blev ett företag

Patrik Nordkvist driver företaget Försäljningschefen med tron på att sälj utvecklar vår planet. Han började blogga för åtta år sedan och bloggen är idag hans viktigaste säljkanal. Patrik berättar om sin automatiserade säljprocess och tänk kring företagandet. Du får dessutom en massa goda råd. Patrik Nordkvist driver bloggen forsorsäaljningschefen.se, som idag har vuxit till nästan […]

Hans mål – ta bort en nolla på prislappen

Kristofer Skyttner är ingenjören och skaparen som vill koppla ihop e-handeln direkt med maskinerna och robotarna, och drastiskt sänka tillverkningskostnaden för skräddarsydda produkter. Han vill föra industriautomationen till en helt ny nivå. Detta är redan i full gång. Lyssna på Kristofers berättelse som även handlar om makerrörelsen, goda råd i företagandet, en idébok och ha […]

AMRA – mäter farligt bukfett och leverfett rekordsnabbt

Vi möter tillväxtgeniet Tommy Johansson som berättar om sin senaste skapelse AMRA, som revolutionerat tekniken för att mäta farligt buk- och leverfett. De har kallats snillebolaget för sin innovation, en programvara som rekordsnabbt utvärderar magnetröntgenbilder. Tommy Johansson berättar om tillkomsten av AMRA och hur de fick tunga investerare i ett tidigt skede. Tommy ger sina […]

Från dörrknackare till eget fastighetsbolag – möt Magnus Lidén

Idag äger han några av de mest centrala fastigheterna i Linköping. Magnus Lidén berättar om sin resa från en tvåa i Ryd till eget fastighetsbolag. Han ger sina bästa tips för att lyckas som företagare och även sina värsta stunder, då han funderat på att lägga av. Läs eller lyssna på denna engagerande historia om […]

Platinum Cars – det var aldrig tanken att det skulle bli så stort

Sigge Bilajbegovic säljer lyxbilar för 500 milj. kr per år. Han har byggt upp Sveriges största premiumbilcenter i Norrköping. Hur kunde det vara möjligt? Sigge berättar om sin karriär från dammsugarförsäljare till ägare av Platinum Cars. Han ger oss sina framgångstips och sina största utmaningar. Läs eller lyssna på denna energiska man som valt att […]