Det handlar om hur vi själva skaffade kunder till våra företag. Tomas berättar om hur han byggde en publik och satsade på nätverkande. Magnus gjorde en marknadsundersökning och fick två kunder direkt. Vi pratar om värdet av säljkontakter och de viktigaste punkterna för att få kunder.
De viktigaste ingredienserna för få nya kunder till ditt företag är:
- Aktivera dig och ring potentiella kunder
- Ha goda vänner som hjälper dig
- Ha ett tydligt erbjudande – det skall vara lätt att köpa.
- Gör bra jobb och skapa bra referenser
- Bygg ditt personliga varumärke och nätverk innan du startar företaget
- Se till att du hamnar i en bra miljö som gynnar ditt företagande och ger dig energi
Det krävs mod för att starta ett företag, och det krävs mod för att börja sälja. Tomas hade byggt sitt personliga varumärke under ett par år innan han startade företaget. Det gjorde att han hade två kunder redan första dagen. Tomas hade aktiverat sig på sociala medier och byggt upp ett nätverk där. Han hade också nätverkat i Linköping.
Men det räcker inte med två kunder, man måste fortsätta jobba med sälj. Av Magnus fick Tomas lästipset Getting to Closed som han läste under sommaren innan företaget startades. Den boken handlar om säljtrappan, som vi återkommer till i en kommande bloggpost.
Det är bra att ha några goda vänner som stöttar dig i början, som hjälper dig till fler affärer. För Tomas var Magnus Johansson en sådan vän. Magnus tycker att du som nystartad skall göra en ”Hundralista”, med dina potentiella kunder och dina potentiella ambassadörer. Det handlar om att kartlägga de personer som kan hjälpa dig.
Hur har det gått för Tomas nya företag?
Vi klarade i stort den målsättning vi satte upp med omsättning och lönsamhet. En framgångfaktor är att hamna i rätt miljö. Tomas sitter bland andra entreprenörer i företagsparken Cleantech Park. Det gör att varje gång du är på jobbet bättrar du på nätverket och affärsmöjligheterna.
Tomas bästa tips för en lyckad start på företaget är att ha ett par kunder redan från första dagen. Ha även en plan för att träffa folk, nätverka, hela tiden.
När Magnus startade sitt företag..
..hade han inte något naturligt nätverk. Han kom från telekombranschen. Han började med att göra en marknadsundersökning. Det är en bra metod om du känner dig osäker inför att ta kontakt med potentiella kunder. Det handlar om att ringa till potentiella kunder och ställa några frågor till dem. Magnus tar upp denna metodik i sin bok Myror kan fånga elefanter.
Magnus listade femton potentiellla kundföretag. Några hade han kontakt med sedan tidigare och andra inte. Det var olika storlek på företagen och i olika branscher. Magnus ringde sedan dessa företag och ställde följande frågor:
- Hur många säljare har ert företag?
- Jobbar ni med att utveckla er säljande personal?
- Vilket värde har det att utveckla er säljande personal
- Om det fanns en utblidning eller tjänst för detta, skulle det vara intressant att få mer information om det?
Magnus hade sin produkt klar när han startade företaget, men ville göra enkäten innan han började sälja. Av de femton han ringde till svarade åtta stycken att det finns ett behov av att utveckla säljarna. Totalt gav enkäten två nya kunder till Magnus.
Man måste träna på att ta nej från kunder
Ett nej betyder att de inte vill köpa just nu. Läget kan ändras. Det finns ett värde på varje nej. Om du ringer tio kunder kommer fem vara intresserade, och av dessa kommer kanske två köpa till slut. Om dessa affärer var värda 20 000 kr styck skulle det betyda att varje telefonsamtal (ja eller nej) är värda 4 000 kr.