#299 De gör kunderna framgångsrika och fossilfria

Energifabriken vill göra sina kunder framgångsrika och fossilfria. Det har varit ett vinnande koncept för de växer i raketfart. Produkterna är biodiesel, HVO och RME. Hur lyckas de växa så fort och samtidigt hålla  ihop med sex delägare? Svaren får du har.

Charlotte Elander och Maria Mattsson äger och driver Energifabriken tillsammans med fyra andra delägare. De är samtidigt tre famljer som också driver varsitt lantbruk utanför Motala och Vadstena. De är vänner sedan gammalt och hade tänkte länge på att göra något tillsammans.  De hade ett intresse för biodiesel. Tanken var från början att bygga en biodieselfabrik. Det blev aldrig så, istället började de köpa in och sälja bränsle med fokus på att få det att fungera för sina kunder. Och det var ett himla bra beslut skulle det visa sig, kanske det bästa beslut de tagit.

Deras framgångsrecept i ett nötskal

  • Särskiljer sig från konkurrenterna
  • De levererar inte bara bränsle, de ser till att det fungerar och bryr sig om hur det går för kunden
  • Sätter värde på skillnader i gruppen och kommunicera mycket.
  • De började anställa
  • De byggde inte en fabrik (!)
  • Kompetensutvecklar sig hela tiden. Kunden har frågat mycket efter kompetens
  • De har haft mod att ta stora jobb som t.ex. dubblat omsättningen.
  • Har ägare som jobbar operativ gör att man blir modigare.
  • Gör kunder säljare och ambassadörer

Energifabriken hjälper företag med att köra förnybart, t.ex. till åkerier och taxibolag. De säljer bränsle, men går lite längre genom att hjälpa företag med miljöberäkningar och kommunikation.

De är 11 anställda varav 6 är delägare. En person jobbar mot Norge, en jobbar mot värmesegmentet, och en är säljare mot tankstationer. Energifabriken har idag 23 mackar där man kan tanka biodieseln RME och HVO, som är dieselersättare.

Till skillnad från ett vanligt oljebolag som även säljer fossilt, har inte Energifabriken någon fossildiesel att sälja.

Nyckelorden är Få det att fungera

Nyckelordet för Energifabriken är att få det att fungera. I början var det viktigt att de testade själva i sina bilar och i lantbruken. Det har skapat trovärdighet i försäljningen att kunna berätta om egna erfarenheter.

År 2014 omsatte Energifabriken 57 miljoner kronor. 2018 beräknas motsvarande siffra blir 850 miljoner kronor.

En del i framgången är att de var tidiga på marknaden innan det blev kundkrav att köra förnybart. Energifabriken har satsat på att särskilja sig från oljebolagen genom att bara sälja 100 % förnybart bränsle. De levererar inte bara bränset, de ser till att det fungerar för kunden. Det kan handla om att de har kontakt med återförsäljaren av fordonet eller verkstaden. Det stannar inte bara vid leveransen utan bryr sig om hur det går för kunden.

Hur lyckas ni jobba ihop?

Med sex personer som dessutom är gifta med varandra kan det tänkas vara en utmaning att jobba ihop över tid. Hur lyckas de? Maria säger att de har styrt upp allt med avtal. Det ger dem en trygghet. Personerna i gruppen komplettrar varandra väldigt bra, alla har olika utbildningar och erfarenheter.

De har lärt sig att acceptera och uppskatta deras skillnader. Men det tog tid och krävde mycket kommunikation, säger Charlotte.

Den första anställde kom i november 2015 och det var lite nervöst, berättar Charlotte. Men det visade sig att han kompletterade gruppen väl.

Göra kunderna framgångsrika och fossilfria

En av Energifabrikens deviser är att göra kunderna framgångsrika och fossiklfria. Det leder till att man har samma mål som kunden och börjar prata på ett annat sätt. Det finns många kunder som bryr sig mer än att bara få bränslet på plats.

Energifabriken vill ha kunder som tänker långsiktigt kring att ha ett förnybart bränsle. Kunderna är privatkunder, taxibilar, renhållningsfordon, åkerier, bussar. Den RME (rapsolja och metanol) som de säljer  kommer från Stenungsund HVO kommer från Finland (slakteriavfal).

Deras två bästa beslut

Det bästa beslutet de tog var att inte bygga en fabrik att producera biodiesel.

Det näst bästa beslutet var att börja anställa det näst bästa beslutet efter att inte bygga en fabrik.

 

Hur håller man ihop företaget med 6 ägare och 5 anställda?

Det viktiga är att alla känner att de är Energifabriken och inte jobbar i egen sak. Det är en utmaning att behålla den starka teamkänslan. Knepet är att prata om hur olika personer vill ha det.

Lever ni som ni lär?

Det är viktigt att kunna stå för det man gör. En del av konceptet är att bevisa att det fungerar.

 

Framtiden för Energifabriken

De vill skaffa fler bränslen i sin portfölj och skaffa fler mackar: Dotterbolaget i Norge kommer att expandera. Det kommer att hända mycket eftersom marknaden är varierande och växande så det finna alla förutsättningar för att fortsätta växa som tidigare.


Lyssna på de tidigare avsnitten med Energifabriken


 

Vill du ha mer av företagande och tillväxt? Här kommer några förslag på mer lyssnande och läsande

Med 3D teknologi och stark vision – möt Tommy Johansson

Tommy Johansson är mannen bakom företaget C3 Technologies som såldes för 1,7 miljarder till en hemlig köpare. Nu har han fortsatt med Amra, som utvecklar en metod för att mäta kroppsfetter med magnetkamera. Tommy berättar om sin karriär och hur han tänker kring framgångsrikt företagande. Idag är Tommy VD på AMRA som utvecklar en teknik […]


Så skall Jenny utveckla Vildmarkshotellet i Kolmården

Jenny Dingertz är ny hotellchef för Vildmarkshotellet i Kolmården. Den godaste karamellen man kan få, säger Jenny om sitt nya jobb. Vi pratar om hotellets fantastiska läge och potential och hur Jenny skall skapa ny energi i det 33 år gamla hotellet, som nu skall renoveras. Hon berättar om varför hon tog jobbet och framgångsfaktorerna […]


Våga vara lat – låt miljön göra jobbet

Hur kan du bli latare på ett sunt sätt, spara energi och skapa det liv du vill ha utan att köra slut på dig själv? Gunnel Ryner har just kommit ut med en bästsäljande boken -Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv. Vi pratar om hur det vi omger oss med påverkar […]


Att vara kvinna och VD i den mansdominerade mekaniska industrin

Mia Gyllenhammar är VD och ägare till lödningsföretaget Dreisen. Det har varit en resa från beteendevetenskap till teknikintresse. Vi pratar om att ge sig in på något nytt, att hantera olikheter på arbetsplatsen och balans i livet. Mia delar med sig av flera metoder för att hantera olika situationer inom ledarskap, företagande och försäljning. Vi […]


Förbluffande resultat när dina medarbetare får vara kreativa

Kreativitet är idag en konkurrensfaktor för att bli en attraktiv arbetsgivare och bli konkurrenskraftig på marknaden. Crearum jobbar med att utbilda och coacha företag för att bli mer kreativa och släppa loss kraften hos sin personal. Kristina Swenningsson berättar hur det går till och vad det leder till. Lyssna på en ljudupptagning här, ett samtal […]


De städar bara dagtid – för personalens skull

Kiriakoula de Luca tröttnade på att städning bara sker utanför kontorstid. Därför startade hon 1996 städbolaget Topstäd. Idag driver hon och Damian de Luca företaget med 160 anställda, som bara städar dagtid. Genom en tydlig värdegrund och personal som tycker om att städa har de behållit företagets själ under hela resan sedan 1996. Damian de Luca är VD på Kiriakoula De […]


Att attrahera och behålla kvalificerad personal

Omid Sotoudeh har byggt en konsultverksamhet från 1 till 12 personer på ett år. Strategin är att anställa seniora ingenjörer som är etablerade och har ett stort nätverk. I ryggen har han det Göteborgsbaserade företaget Qamcom. Hur gör han för att lyckas hitta personal och dessutom behålla och utveckla dem? Hur hittar han kunder som är […]